تکمیل مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در سال آینده

تکمیل مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در سال آینده

http://www.bananews.ir/رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۸۰ درصد عملیات احداث مسکن مهر در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر انجام شده و تا اواسط سال آینده این رقم به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir  علیرضا تابش در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت بنیاد مسکن در چند حوزه انجام می‌شود. اولین و مهم‌ترین‌اش مسکن روستایی است که به عنوان یک کار انحصاری در بنیاد مسکن تعیین شده و طی هفت هشت سال گذشته با جدیت و سرعت دنبال شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی و بهسازی کردیم. تعداد ۲۰۰ هزار واحد در دست احداث است که جمعا به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌رسد. برای این کار ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که در طول دولت یازدهم به ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی که از سال‌های قبل مانده بود مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شد، افزود:طی این مدت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کردیم که ۱۱۰ هزار واحد خاتمه یافته لذا بحث مسکن روستایی متوقف نیست و ادامه می‌یابد.

تابش سقف تسهیلات برای هر واحد مسکن روستایی را ۱۵ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: تسهیلات ارائه شده با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود که افزایش پیدا نکرده و مشابه سال‌های قبل است.

وی در خصوص بازسازی اماکن آسیب دیده در حوادث گوناگون اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته حادثه بزرگی نداشتیم که خسارت وسیعی را وارد کند، اما حوادث کوچک و بزرگ نیز مثل سیل و زلزله رخ داد که ۸۰ هزار واحد مسکونی را در قالب ارائه‌ی ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان بلاعوض بازسازی کردیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سال گذشته ۴۴ زلزله با بزرگی ۴ ریشتر و بیشتر رخ داده که خوشبختانه خسارت چندانی وارد نکرده است و این مساله ناشی از مقاوم‌ بودن مسکن روستایی است.

تابش بخش دیگری از فعالیت بنیاد مسکن را سرفصل‌های عمران روستایی عنوان و اظهار کرد: تهیه و اجرای طرح‌های هادی از جمله فعالیت‌های ما است حدود ۳۸۰۰ روستا در دولت یازدهم تصویب شده و در ۸۰۰ روستا هم طرح قبلی بازنگری و تصویب شده است. در ۱۴ هزار و ۸۰۰ روستا طرح‌های هادی را اجرا کردیم که از این تعداد ۳۲۰۰ طرح در دولت یازدهم انجام شده است.

وی افزود: از میان فعالیت‌های موثر بنیاد مسکن صدور دو میلیون و ۹۰۰ هزار سند بوده که ۳۰۰ هزار سند در دولت یازدهم ارائه شده است.

به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سراسر کشور در ۹۰ درصد روستاها طرح هادی انجام شده که تا اواسط سال آینده در سایر روستاهای باقی‌مانده نیز این طرح انجام می‌شود که در مجموع پیش‌بینی می‌شود سال آینده به ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشیم.

تابش در خصوص فعالیت دیگر بنیاد مسکن اظهار کرد: مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز در حیطه فعالیت‌های ما قرار دارد که نسبت به سایر بخش‌های بالای ۲۵ هزار نفر در کشور از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

وی گفت: ساخت ۳۷۰ هزار واحد را شروع کرده‌ایم که ۸۵ درصد آن تا اتمام نازک‌کاری تمام شده ۸۰ درصد آنها افتتاح و مردم ساکن شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال آینده ساخت مسکن مهر زیر ۲۵ هزار نفر را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

در ادامه‌ی این نشست تابش در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های بنیاد مسکن در خصوص مسکن اجتماعی اظهار کرد: مطالعات این طرح اجتماعی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود، اما اعتباری در این خصوص در اختیار ما قرار داده نشده است. با این حال اقداماتی را از طریق حساب صد انجام می‌دهیم که از جمله آنها انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و بنیاد برکت است و در نظر داریم در طرح مسکن حمایتی تفاهم‌نامه‌هایی را با بنیاد برکت با کمیته امداد منعقد کنیم.

وی درباره مسکن حمایتی گفت: ۶۰۰۰ واحد مسکونی برای معلولین ساخته شده در تفاهم‌نامه با بنیاد برکت نیز حدود ۸۰۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی را ساخته‌ایم جدا از این مساله خیرین مسکن‌ساز برای مردم خانه می‌سازند که ۲۸ هزار واحد در دست احداث دارند. از این تعداد ۱۰ هزار واحد آن تمام شده و ۵۰۰۰ هزار واحد آن نیز امسال تمام می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر رفاه مبنی بر این‌که برخی از خانه‌های مسکن مهر باید تخریب شوند، گفت: چنین چیزی به ما اعلام نشده و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که در حیطه فعالیت ما است مسکنی نیاز به تخریب ندارد.

تابش هم‌چنین درباره فعالیت‌های بنیاد مسکن در سیل اخیر اظهار کرد: کارهای مربوط به امداد و نجات بر عهده وزارت کشور بود که اقدامات لازم را انجام دادند. سپس برآورد خسارت انجام شد که مجموعا ۱۲۰۰ واحد احداثی و ۲۷۵۰ واحد تعمیری در ۸ استان انجام می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات