طرح جامع سمنان در شورایعالی معماری و شهرسازی تصویب شد

طرح جامع سمنان در شورایعالی معماری و شهرسازی تصویب شد

http://www.bananews.ir/طرح جامع سمنان در شورایعالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir) ،در جلسه دیروز (۱۹ مردادماه) شورای عالی معماری و شهرسازی به دبیری پیروز حناچی طرح جامع شهر سمنان به تصویب رسید.

بر اساس مطالعات طرح فرادست مصوب ناحیه غرب سمنان، عملکرد اصلی شهر سمنان در افق سال ۱۴۰۵، صنعتی، خدمات اداری، خدمات برتر (آموزش عالی، فنی ومهندسی) تعیین شده است و به عنوان پایتخت منطقه‌ای ایفای نقش خواهد کرد.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت شهر سمنان ۱۵۳۶۸۰ نفر و تراکم ناخالص وضع موجود شهر ۵۹۰۲۴ نفر بوده است.

طرح جامع شهر سمنان با پیش‌بینی جمعیت ۲۷۲۵۰۰ نفر در افق سال ۱۴۰۵، تراکم ناخالص پیشنهادی ۸۴ نفر، در محدوده‌ای به وسعت ۳۲۴۳ هکتار و حریم حدود ۲۰۱۲۲ هکتار، در تاریخ ۹۳/۹/۱ به تائید شورای برنامه ریزی و توسعه استان سمنان رسیده بود.

یکی از عناصر عمده کالبدی شهر سمنان را باغات تشکیل می‌دهند که از جنبه اکولوژیکی و دید و منظر شهری دارای اهمیت بسزائی هستند. به منظور حفظ باغات در مقابل ساخت و سازهای شهری و تغییر کاربری، اراضی باغات، از محدوده مصوب شهر خارج شده و در حریم آن قرار گرفته‌اند.

در سازمان کالبدی بافت قدیم، مراکز محلات، عناصر شاخص کالبدی مانند بازار، مساجد، تکیه‌ها و ... استخوان بندی اصلی بافت را تشکیل می‌دهند.

طرح جامع شهر سمنان، پس از هشت جلسه بررسی از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری، در جلسه مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی شهرسازی و معماری، با اعمال اصلاحاتی، مورد تصویب قرار گرفت. در این مصوبه مقرر شد شرکت عمران و بهسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی برای تحقق اهداف کلان طرح جامع در بافت میانی شهر سمنان طرح بازآفرینی شهری را تهیه و در کوتاهترین زمان به عنوان طرح مکمل طرح جامع و پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ در اختیار شهرداری جهت اجرا قرار دهد.

لازم به ذکر است با تصویب طرح جامع سمنان، برای نخستین بار در تاریخ شورایعالی شهرسازی و معماری اعلام و ابلاغ مصوبه طرح جامع یک شهر بطور همزمان انجام می‌گیرد. این مهم با مشارکت مقامات مسئول استانی و مشاور طرح با تدبیر شورایعالی محقق شد.

بنا بر این گزارش، سمنان شهر مرکز استان و مرکز شهرستان سمنان ششمین استان بزرگ کشور است که هم اکنون دارای هشت شهرستان و ۱۸ شهر است.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات