آتش‌سوزی نزدیک به ۳۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های قزوین

آتش‌سوزی نزدیک به ۳۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های قزوین

http://www.bananews.ir/فرمانده‌ی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: از ابتدای سال‌ تاکنون نزدیک به ۳۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان قزوین دچار حریق شده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سرهنگ «اصغر معصومی» با اشاره به این‌که طی دو هفته اخیر ۲۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در آتش سوختند، اظهار کرد: علت اصلی این آتش‌سوزی‌ها سهل‌انگاری باغداران، چوپانان و در برخی موارد که دارای مناطق گردشگری و تفریحی مناسب است، گردشگران هستد.

وی با اشاره به وقوع دو حادثه‌ی اخیر آتش‌سوزی در استان قزوین در مناطق صعب‌العبور طارم، افزود: علی‌رغم تلاش مأموران برای مهار آتش‌سوزی‌ها به علت نبود تجهیزات و به‌طور ویژه نبود بالگرد این مأموران نمی‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه حاضر شوند که این خود باعث صرف زمان زیاد و در نتیجه افزایش وسعت آتش‌سوزی می‌شود.

معصومی با اشاره به این‌که درخواست استقرار بالگرد در استان از سوی این اداره‌کل به سازمان مربوطه ارسال شده است، خاطرنشان کرد: عدم وجود بودجه تنها پاسخ دریافتی است در صورتی‌که با وجود این بالگرد که امکانات نگهداری و استقرار آن نیز در استان وجود دارد وسعت آتش‌سوزی‌ها در منطقه بسیار پائین‌تر از آمارهای کنونی می‌شود.

وی با یادآوری این‌که استان قزوین دارای بالگردهای آموزشی و ارتش نیز است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم بودجه و نداشتن قرارداد با این مراکز نمی‌توان از بالگردها در جهت تسریع در زمان حضور استفاده کرد و این درحالی است که سازمان جنگل‌ها و مراتع با داشتن این قراردادها در مرکز می‌تواند از این امکانات استفاده کند.

فرمانده‌ی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان این‌که جنگل‌های استان قزوین صنعتی و جنبه‌ی تجارتی ندارند، خاطرنشان کرد: جنگل‌های قزوین ژنتیکی هستند از همین‌رو اگر از بین بروند دیگر قابل بازگشت نیست.

معصومی با اشاره به حادثه‌ی روز گذشته که در آن ۹۰ هکتار از مراتع و ۱۰ هکتار از جنگل‌های استان در بخش طارم دچار حریق شد و در آتش سوخت، اظهار کرد: در این آتش‌سوزی درختان بلوط و در برخی موارد اُرس هم‌چنین گونه‌های جانوری نظیر کبک و پستانداران در این آتش سوختند.

فرمانده‌ی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان این‌که خسارت‌های مالی این حادثه شاید در آینده جبران شود، گفت: به‌طور حتم خسارت این آتش‌سوزی به درختان و محیط‌زیست این منطقه هرگز جبران نمی‌شود.

فرمانده‌ی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به این‌که مناطق استان قزوین و به‌صورت ویژه منطقه‌ی طارم محل بکر و زیبا برای مسافران و گردشگران محسوب می‌شود، در پایان از مردم خواست مراقب محیط‌زیست که امانت نسل آینده در دستان ماست باشند و در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی و تخریب محیط زیست موضوع را هرچه سریع‌تر به این اداره‌کل اطلاع دهند.

 

ایسنا

    نظرات