احتکارگران شیره مسکن را کشیده‌اند

احتکارگران شیره مسکن را کشیده‌اند

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن با بیان این‌که احتکارگران شیره بخش مسکن را کشیده‌اند، بر ضرورت جدی اخذ مالیات از خانه‌های خالی و اجاره‌ای تاکید کرد.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمد عدالت خواه اظهار کرد: از یک سو در کشور با خیل افراد بدون خانه مواجهیم و از سوی دیگر کسانی هستند که خانه‌های خالی خود را احتکار کرده‌اند و مالیات چندانی هم نمی‌دهند.

وی افزود: در کشورهای غربی کسی حق ندارد خانه‌ای را خالی بگذارد. چون این مساله نوعی احتکار است. برابر تعریف احتکار که در دین مبین اسلام هم پسندیده نیست، بیان می‌شود درست است که شما مالک هستید ولی نمی‌توانید نیازهای جامعه را در یک گوشه بدون کاربرد بگذارید. طبق قوانین ما نیز احتکار مسکن جرم است و برخورد با این جرم باید عملیاتی شود.

به گفته این کارشناس مسکن، در ایران راه‌های زیادی برای فرار از مالیات وجود دارد. به طور مثال ظاهرا خانه را به فردی اجاره می‌دهند تا مالیات نپردازند که در آن صورت دولت باید مالیات اجاره را از طریق اجاره‌نامه رسمی بگیرد. اگر این مشکل حل شود قدمی جدی در رفع مشکل مسکن و اجاره برداشته خواهد شد.

عدالت‌خواه هم‌چنین به تامین مسکن اقشار ضعیف اشاره و تاکید کرد: دولت به تنهایی و به عنوان متولی نباید برای تامین مسکن جامعه ورود پیدا کند بلکه باید نظارت کند تا ساختمان‌ها طبق ضوابط شهرسازی ساخته شوند.

وی تصریح کرد: بجز دهک‌های پایین جامعه که باید از طریق یارانه به خانه‌دار شدن آنها کمک کرد، اقشار متوسط و بالای جامعه نیازی به کمک مستقیم دولت ندارند. فلسفه تشکیل بانک مسکن هم برای تامین منابع مالی دهک‌های پایین جامعه برای خرید مسکن بود. دولت باید با دریافت پول از دهک‌های بالای جامعه از طرقی همچون مالیات خانه‌های خالی یا مالیات ارزش افزوده، اقشار نیازمند را برای تامین خانه یاری کند.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که از منبع مسکن و ملک می‌توان یارانه‌های لازم را دریافت کرد، گفت: بخش مسکن برای تامین مالی خود نیازی به جاهای دیگر ندارد. باید مالیات اضافی از زمین، ملک، خانه‌های خالی و خانه‌های بزرگ دریافت شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته فقط از خانه اول شهروندان مالیات نمی‌گیرند و خانه دوم باید مالیات بدهد. مالیات خانه سوم سنگین‌تر است و به همین ترتیب مالیات تصاعدی بالا می‌رود.

 

ایسنا

    نظرات