افزایش وام مسکن مهر ضروری است

افزایش وام مسکن مهر ضروری است

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان کشور با بیان این‌که توان متقاضیان با قیمت‌های مسکن مهر فاصله دارد، می‌گوید: تزریق حدود ۵ هزار میلیارد تومان به پروژه مسکن مهر نمی‌تواند در افزایش پایه پولی و ایجاد تورم تاثیر چندانی بگذارد و نگران‌کننده نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سید محمد مرتضوی اظهار کرد: در حال حاضر بحث اتمام پروژه‌های کمتر از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی مسکن مهر مطرح است که با توجه به طولانی بودن زمان و محدودیت منابع، امکان گردش مالی سخت است و این نگرانی وجود دارد که ورود منابع بیشتر باعث تورم‌زایی شود.

وی افزود: باید توجه داشت که رکود از یک سو و نیاز به مسکن از سوی دیگر باعث ایجاد خلائی شده که برای پر کردن آن نیاز به تزریق منابع جدید داریم. لذا اگر تورم‌زایی در بخش مسکن معادل چیزی که در سطح جامعه تجربه می‌کنیم باشد طبیعتا مشکل خاصی به وجود نمی‌آید و تزریق حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر نمی‌تواند نگران‌کننده باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: از سوی دیگر هرچه در تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر تاخیر صورت گیرد با فرسودگی واحدهایی که به تدریج عمر مفید خود را از دست می‌دهند مواجه می‌شویم که این مساله باعث هدررفت قابل توجهی از سرمایه‌های ملی خواهد شد.

به گفته مرتضوی، افزایش قیمت مصالح و نتیجتا افزایش پرداختی‌های متقاضیان مسکن مهر، موضوعی بوده که در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ مورد رسیدگی قرار گرفته و تعدیل‌های مشخصی را با در نظر گرفتن نحوه‌ی محاسبه و فرمول‌هایی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده، محاسبه و در نظر گرفته شد تا به پیمانکاران پرداخت شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که اینها ارقام قابل ملاحظه‌ای بوده و پیمانکاران بسیاری از سایت‌های مسکن مهر در حال کار کردن بر روی آنها بودند، تفاوت قیمت‌ها به اندازه‌ای رسید که از توان مالی متقاضیان خارج شد. به همین دلیل در طول چند سال گذشته زمینه‌سازی‌هایی در قالب مذاکرات طولانی و سنگین با بانک مرکزی و بانک مسکن به عمل آمد تا ضمن جلوگیری از ایجاد تورم ناشی از تزریق نقدینگی، منابع لازم برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر تامین شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که بانک مرکزی پیشنهاد کرد تامین منابع از محل بازگشت تسهیلات ۴۲ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر انجام شود، گفت: بنا بر این شد تا بانک مسکن از سیستم بانک مرکزی استقراض و بخشی از تسهیلات را تامین کند.

مرتضوی ادامه داد: طبیعتا بانک مسکن باید به سراغ پروژه‌هایی می‌رفت که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زودتر به سرانجام می‌رسیدند. از این جهت واحدها آماده و با این تغییر و تحول، امکان فروش اقساطی برای متقاضیان از محل بازگشت منابع فراهم می‌شد.

وی، مرحله بعد را اتمام پروژه‌های بالای ۷۵ درصد پیشرفت عنوان و خاطرنشان کرد: به اکثریت این پروژه‌ها مبالغ اختصاص یافته اما در مورد نحوه‌ی پرداخت، مباحثی وجود داشت. بانک می‌گوید که پایان کار با پرداختی‌ها همزمان انجام شود تا روند ساخت و ساز سرعت بگیرد و بحث فروش اقساطی به سرانجام خوبی برسد. این نوعی خدمات‌دهی متقابل است که بانک منابع را تزریق کند و انبوه‌سازان هم به کار سرعت بدهند. در اکثر استان‌ها این مدل موفق بوده و بحث تورم‌زایی هم نگرانی حاد و خاصی نیست؛ چون غالب پرداختی‌ها از محل بازگشت تسهیلاتی تامین شده که قبلا پرداخت شده است.

 

ایسنا

    نظرات