افت سطح آب دشت کاشمر

افت سطح آب دشت کاشمر

http://www.bananews.ir/فرماندار کاشمر گفت: افزایش نیاز آبی در دهه‌های اخیر، سبب برداشت بی‌رویه و افت سطح آب زیرزمینی در دشت کاشمر شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir مهدی فروزان در سومین همایش اقتصاد مقاومتی که در محل مجتمع سرو کاشمر برگزار شد، با بیان این که مصرف صحیح و بهینه آب خود به نوعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی مصرف بهینه منابع آبی موجب کاهش هدر رفت این سرمایه می‌شود.

وی سنتی بودن روش‌های آبیاری، عدم توجه به ارزش ذاتی و اقتصادی آب، فراگیر نشدن مکانیزاسیون از سوی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: تقویت پیش‌نیازهای ساختاری و زیرساخت‌ها یکی از مهمترین راهکارهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بخش آب به‌شمار می‌رود.

فروزان بر شناسایی دقیق چرخه آب، منابع قابل اتکاء و پایدار در حوضه‌های آبریز، مهار آب‌های سطحی و کنترل بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی، استفاده از مدل‌های مدیریت منابع و مصرف آب و استفاده از مشارکت‌های مردمی تأکید کرد و گفت: احداث و توسعه بندهای انحرافی و سدهای ذخیره‌ای به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی و اجرای طرح‌های انتقال آب، پوشش انهار، گسترش آبیاری تحت فشار، احداث ذخیره آب و لایروبی قنوات و تغییر الگوی کشت ضروری است.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب،احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی سدهای ساخته شده و در حال ساخت، اجرای برنامه‌های آبخیزداری، ایجاد شبکه‌های تعاونی آبیاری در بخش کشاورزی، گفت: برای موفقیت دراین مقوله به عزم ملی و حضور مردم و مشارکت آنها در مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب در تمام سطوح و بخش‌های مصرف، به‌خصوص در بخش پرمصرف آب نیازمندیم.

وی با تأکید براین که دسترسی به آب به خصوص برای شرب و بهداشت حق همه انسان‌هاست بیان کرد: در ارتباط با حفظ منابع آب و نحوه مصرف این مایه حیاتی از نظر کمی و کیفی، در شرع مقدس اسلام توصیه‌های اساسی شده است، که متاسفانه برخی باورهای غلط فرهنگی و عدم درک صحیح از محدویت منابع آب، اسراف آن و عدم توجه به آموزه‌های دینی، امروزه ما را در استفاده از این نعمت الهی به نگرانی و چالش واداشته است.

فروزان افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کمبود آب همواره به عنوان یک موضوع اساسی مطرح بوده است؛ کمبودی که هرساله بیشتر می‌شود،به‌طوری که در زمان حاضر، بسیاری از کشورهای در حال توسعه از آب کافی برای برآوردن نیازهای اصلی خود مانند شرب و بهداشت محروم هستند، قرن بیست و یکم، قرن جنگ بر سر آب نام گرفته است.

وی با بیان این که مصرف رو به رشد در تمامی عرصه‌های مصرف اعم از شرب، صنعت،خدمات و کشاورزی پیامدهای تغییر و کاهش کیفیت را به دنبال دارد، عنوان کرد: اهمیت آب و آبیاری در کشاورزی بر کسی پوشیده نیست؛ مخصوصاً در کشاورزی آب سرمنشاء تولید، تلاش و تمدن است.

فروزان با بیان اینکه کاشمر با ۵۷ روستا در دو بخش مرکزی و کوهسرخ با وسعت ۹۶٫۳۳۴۹ کیلومترمربع در ارتفاع ۱۰۶۰متر از سطح دریاهای آزاد با اقلیمی خشک و نیمه‌خشک با متوسط بارندگی سالیانه حدود ۱۹۳ میلی‌متر است، گفت: وسعت منابع طبیعی شهرستان حدود ۲۳۶۶۹۱ هکتار است.

وی افزود: شهرستان کاشمر دارای بیش از ۲۲۳۰۷ هکتار اراضی سطح زیرکشت آبی و ۱۵۳۵۰هکتار سطح زیرکشت دیم است و حدود ۲۰۷۳۵ بهره‌بردار کشاورزی در شهرستان وجود دارد.

فرماندار کاشمر، دشت کاشمر را از مهمترین دشت‌های حاصلخیز استان خراسان رضوی برشمرد و گفت: توسعه سریع کشاورزی همراه با رشد جمعیت و افزایش نیاز آبی در دهه‌های اخیر، سبب برداشت بی‌رویه و افت سطح آب زیرزمینی در این دشت شده است.

وی اعلام کرد: دشت ممنوعه بحرانی کاشمر که شامل شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد است، هم‌اکنون جزو ۱۵ دشت ممنوعه بحرانی استان خراسان رضوی است که دارای ۴۹۷ حلقه چاه با تخلیه سالیانه ۱۱۱ میلیون متر مکعب، ۴۶ رشته قنات با تخلیه سالانه ۱٫۵ میلیون متر مکعب، ۶۶ دهنه چشمه با تخلیه ۰٫۷ میلیون متر مکعب است.

فروزان با بیان این که حدود ۸۰ درصد از آب استحصالی از آبخوان کاشمر در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، گفت: دشت کاشمر در سال آبی ۹۳ - ۹۲ با متوسط افت سالیانه یک متر و کسری مخزن ۳۴٫۴۴ میلیون مترمکعب مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دشت‌هایی که در شهرستان کاشمر واقع شده دشت ریوش است که این دشت نیز جزو ۱۹ دشت ممنوعه استان خراسان رضوی است که از سال ۱۳۶۹ از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است.

فروزان گفت: در این دشت تعداد ۶۱ حلقه چاه با تخلیه سالیانه ۱۰میلیون متر مکعب،۵۲رشته قنات با تخلیه سالیانه ۹٫۴ میلیون مترمکعب،۱۲۱دهنه چشمه با تخلیه سالیانه ۲٫۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که حدود ۸۵ درصد آب استحصالی از آبخوان ریوش در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

وی افزود: شهرستان کاشمر دارای حدود ۲۴۴ حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق، ۲۲۰ رشته قنات و ۱۸۸ دهانه چشمه و یک رودخانه است.

فروزان اعلام کرد: جهت کنترل میزان برداشت از آبخوان کاشمر و ایجاد تعادل بین تغذیه و برداشت، نصب کنتورهای هوشمند در دستور کار قرار گرفته است که در این خصوص امور منابع آب کاشمر در سطح استان پیشرو بوده و تا کنون حدود ۹۷ درصد چاه‌های کشاورزی محدوده عملکرد این امور، اقدام به خرید کنتور هوشمند و حدود ۹۵ درصد کنتورهای خریداری شده، نصب شده‌است.

 

ایسنا

    نظرات