اقتصاد مسکن یک بیمار سرطانی است/ سونامی افزایش قیمت در سال ۹۴ نداریم

اقتصاد مسکن یک بیمار سرطانی است/ سونامی افزایش قیمت در سال ۹۴ نداریم

http://www.bananews.ir/رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه اقتصاد مسکن یک بیماری سرطانی است گفت: با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته سال ۹۴ سونامی افزایش قیمت نداریم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در شش ماه سال ۹۳ بازار مسکن روند خیز از خروج را در پیش گرفته است گفت: در شش ماهه امسال میزان قراردادهای اجاره و پیش فروش ساختمان نسبت به شش ماهه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۳ روز اول شهریور ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش استان تهران به ۶ هزار و ۴۲ قرارداد رسید و همچنین میزان قرادادهای اجاره به ۸ هزار و ۴۳۲ قرارداد رسید.

وی یادآور شد: مجموع قراردادهای شهریور ماه تا به امروز در استان تهران به ۱۴ هزار و۸۹۲ مورد رسید و از سویی دیگر میزان قراردادهای پیش فروش تا به امروز ۲۲۶ مورد بوده است.

عقبایی تصریح کرد: در مرداد ماه امسال ۱۴ هزار و ۳۵۵ قرارداد خرید و فروش و ۲۰ هزار و ۵۹۵ قرارداد اجاره داشته‌ایم و مجموع قراردادها تا به امروز ۳۵ هزار و ۹۳۴ قرارداد بوده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری در مورد مجموع قراردادهای تیر ماه گفت: ۱۴ هزار و ۸۹۸ قرارداد خرید و فروش مسکن داشته‌ایم و ۲۰ هزار و ۵۹۵ قرارداد اجاره نیز داشته‌ایم که این میزان کاهش به دلیل وجود ماه رمضان بوده است.

عقبایی در مورد معاملات کشوری نیز گفت: تعداد قراردادهای اجاره در طی ۱۵ روز اول شهریور ۳۶ هزار و ۵۲۳ قرارداد خرید و فروش داشته‌ایم و ۲۹ هزار و ۸۰۳ قرارداد اجاره نیز در طی این مدت بوده است. در مجموع کل قراردادهای منعقد شده در کشور ۶۹ هزار و ۴۱۷ مورد بوده است.

وی افزود: در مرداد ماه نیز ۸۶ هزار و ۷۶۲ قرارداد خرید و فروش داشته‌ایم و در بخش اجاره ۷۱ هزار و ۷۹۲ مورد داشته‌ایم که در مجموع کل قراردادهای ما در مرداد ماه ۱۶۵ هزار و ۸۸۰ قرارداد منعقد شده است.

وی در خصوص قراردادهای سال گذشته گفت: در فروردین ماه سال گذشته ۶۷۷ قرارداد خرید و فروش و هزار و ۸۲۳ قرارداد اجاره در فروردین ماه سال گذشته منعقد شده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه کشور خیز خروج از رکود را با سرعت ملایم در پیش گرفته است، ‌گفت: بازار مسکن سمت و سویی در پیش گرفته که در آینده‌ای نزدیک از رکود خارج می‌شویم.

وی افزود: حدود ۲۰۰ صنعت و هزار و ۲۰۰ شغل وابسته به این صنعت هستند که در صورت رونق بازار مسکن و اقتصاد کشور توسعه پیدا می‌کند.

عقبایی اظهار داشت: وضعیت قیمت نیز در یک ثبات نسبی به سر می‌برد و تورم نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۱ کنترل شد و ما سیر افزایشی یا جهش قیمتی را پیش‌بینی نمی‌کنیم.

رئیس اتحادیه املاک کشوری یادآور شد: در سال ۹۴ نیز ما شاهد سونامی قیمت نخواهیم بود و با توجه به ثبات ایجاد شده قیمت‌ها رشد پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن به معنای افزایش قیمت نیست،‌ گفت: موج خروج از رکود کمک می‌کند مردم با آرامش بیشتر به انجام معاملات بپردازند.

عقبایی با اشاره به این که بازار اجاره‌بها در اوایل تیر ماه شاهد یک حباب تورمی بود، گفت: این افزایش قیمت ۱۰ درصدی نیز به دلیل کاهش سود بانکی و سایر سیاست‌های پولی بود.

رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه اصلی‌ترین شاخص تعیین قیمت اجاره قیمت مسکن است، گفت: ما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ رشد قیمت مسکن نداشته‌ایم بنابراین به طور طبیعی قیمت اجاره نیز نباید افزایش پید اکند اما از آنجایی که متأسفانه مالکان مولفه‌هایی مانند سود بانکی و سیاست‌های پولی را برای تعیین اجاره‌بها تعیین می‌کنند باعث شده قیمت اجاره در برخی از مقاطع افزایش یابد.

وی اظهار داشت: با ورود مهر ماه ما شاهد کاهش اجاره هستیم که امیدواریم در این حوزه شبکه عرضه به سمت و سوی توازن پیش رود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن با توجه به اعمال سیاست‌هایی مانند مالیات خانه‌های خالی می‌‌تواند کنترل کند گفت: اما پیش از این موضوع باید شبکه عرضه و تولید مسکن را متعادل و متوازن کنیم.

رئیس اتحادیه املاک کشوری یادآور شد: در ابتدا باید توازن را در بازار تولید و عرضه مسکن ایجاد کنیم و در نهایت سیاست‌هایی مانند دریافت مالیات از خانه‌های خالی را به کار گیریم.

عقبایی اظهار داشت: در بازار مسکن بحث روانی بسیار تأثیرگذار است به طوری که اگر قیمت مسکن افزایش یابد ما شاهد افزایش معاملات خواهیم بود و از سویی دیگر در سال‌های ۹۱ قیمت مسکن با رشد نامتعارفی روبرو بوده است اما در حال حاضر قیمت‌ها به قیمت واقعی مسکن نزدیک‌تر شده و این بازار در آینده‌ای نزدیک به قیمت‌های متعادل می‌رسد.

وی یادآور شد: در شش ماهه سال ۹۳ انگیزه سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است ولی از ابتدای سال تولیدکنندگان مسکن به سمت تولید آپارتمان‌های کوچک رفته‌اند که بهره‌برداری از آنها ۲۴ ماه تا ۶۰ ماه به طول می‌انجامد.

رئیس اتحادیه املاک کشوری توضیح داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از قیمت مسکن را قیمت زمین تعیین می‌کند و ارائه تسهیلات بانکی نیز می‌تواند نقش موثری در بهبود این بازار داشته باشد و یکی از عوامل محرکه به شمار می‌رود.

عقبایی با اشاره به اینکه اقتصاد مسکن ما یک بیمار سرطانی است، گفت: بنابراین برای این بیمار سرطانی که دچار بیماریهای دیگری نیز است یک نسخه جواب نمی‌دهد و باید درمان‌های مختلفی را برای بهبود آن بکار گیریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب هستند که ۱۱ هزار و ۷۳۰ مورد از آنها در تهران مشغول به کار هستند.

رئیس اتحادیه املاک کشوری تصریح کرد: در طی سال‌های ۹۲ تا ۹۳ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحدهای غیرقانونی مشاور املاک وجود داشتند که با حضور نیروی انتظامی اغلب آنها پلمپ شدند.

عقبایی در ادامه به بورس مسکن اشاره کرد و گفت: ما با هر طرحی که میان عرضه و تقاضا توازن ایجاد کند و یا مانع سوداگری و یا سفته‌گری در این بازار شود موافق هستیم اما طرح بورس مسکن هیچ نقشی در ایجاد این طرح‌ها ندارد بنابراین راه‌اندازی بورس مسکن در بازار مسکن معنی ندارد.

وی در خصوص طرح جدیدی که وزارت راه و شهرسازی نیز مطرح کرده است گفت: چند وقت اخیر وزارت راه و شهرسازی طرحی را با عنوان که برای هر کدام از خریداران و یا فروشندگان یک کارگزار وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک کشوری گفت: این موضوع باید با بحث‌های کارشناس و اجرایی شدن کشور همچنین ساختار مدیریتی ما همگن باشد و درحال حاضر این ساختار در کشور قابلیت اجرایی ندارد.

عقبایی افزود: در حال حاضر هر دو طرف معامله یک درصد کارمزد دریافت می‌کند بنابراین اجرایی شدن این طرح نیازمند تصویب مجلس شورای نگهبان است.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات