یخ مسکن در حال آب شدن

یخ مسکن در حال آب شدن

http://www.bananews.ir/پس از آن‌که طی روزهای گذشته از آب شدن یخ مسکن با توجه به رشد معاملات، تحرک ساخت و ساز آپارتمان‌های کوچک و امضای «برجام» صحبت شد، افزایش بهای اوراق تسهیلات مسکن هم نشانه‌ای دیگر از باز شدن روزنه‌های امید در بخش مسکن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، اوراق تسهیلات مسکن که از ابتدای شهریور ماه به دلیل رکود حاکم در بخش مسکن و کاهش تقاضا در سراشیبی نزول قرار گرفته بود، در هفته گذشته با رشد مواجه شد و مجددا به بالای ۷۰ هزار تومان بازگشت؛ به این ترتیب قیمت " تسه" های مختلف در فرابورس از محدوده ۷۰ هزار تومان در هفته ابتدایی شهریور ماه فاصله گرفت و به قیمت ۷۳ هزار تومان رسید و با افزایش نسبی تقاضا مواجه شد.

آمار معاملات بخش مسکن هم نشان می‌دهد تعداد معاملات این بخش پس از سیر صعودی در اردیبهشت (۹۳۶۷۷ مورد) و خردادماه (۹۳۸۲۱ مورد)، در تیرماه (۸۱۶۹۵ مورد) دچار افت نسبی شده و مجددا در مردادماه (۸۶۷۶۲ مورد) افزایش یافته است.

ارایه تسهیلات ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی هم به گفته‌ی حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به تحرک نسبی در بخش ساخت و ساز آپارتمان‌های کوچک انجامیده است.

به نظر می‌رسد فضای روانی مثبت ایجاد شده پس از برجام و هم‌چنین حضور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی طی روزهای اخیر، همکاری‌های جدید اقتصادی ایران در زمینه‌هایی همچون انرژی، نفت و گاز، صنایع پایین دستی، زیرساخت‌ها، ارتباطات علمی و دانشگاهی، همکاری مراکز تحقیقاتی و گردشگری از جمله زمینه‌هایی است که قطعا منجر به گره‌گشایی در اقتصاد کلان و به تبع آن بخش مسکن خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان در این خصوص با اشاره به افزایش نسبی معاملات بخش مسکن در مردادماه امسال، پیش‌بینی کرد که در شش ماهه دوم سال جاری شاهد افزایش ساخت و ساز بخش مسکن باشیم و در سال ۱۳۹۵ این روند به شرایط ایده‌آل خواهد رسید.

احمد تولا اظهار کرد: با توجه به امضای «برجام» روند ساخت و ساز در بخش مسکن در شش ماهه دوم سال جاری افزایش خواهد داشت و در سال آینده با توجه به هجوم تقاضا، ساخت و ساز در شرایط ایده‌آل قرار می‌گیرد.

هم‌چنین یک کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: با توجه به اقدامات دولت برای تقویت همزمان عرضه و تقاضای مسکن احتمالا تا یک سال آینده شاهد افزایش معاملات مسکن خواهیم بود.

سلمان خادم‌المله افزود: با توجه به پایین بودن مبلغ وام مسکن نسبت متوسط قیمت خانه در شهر تهران، انتظار بر این بود که در خانه‌های با متراژ پایین شاهد افزایش رونق در معاملات باشیم که همین مساله هم محقق شد. در شهرهای کوچک بخصوص شهرهای نزدیک به کلان‌شهرها نیز انتظار افزایش رونق در معاملات وجود دارد.

به گفته وی، به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور بعید است شاهد جهش‌های ناگهانی یا شدید در قیمت مسکن باشیم، ‌گفت: پیش‌بینی می‌شود تا یکی دو سال آینده معاملات از شرایط رکود خارج شود اما این مساله با افزایش قیمت همراه نخواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات