رییس بنیاد مسکن: تکمیل سامانه سیستم فاضلاب در روستاها مهم است

رییس بنیاد مسکن: تکمیل سامانه سیستم فاضلاب در روستاها مهم است

http://www.bananews.ir/رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نبود سیستم فاضلاب در روستاهای کشور را یکی از عمده مشکلات این بنیاد دانست و گفت: فقدان سامانه فاضلاب در روستاها، کارهای انجام شده مناطق روستایی توسط بنیاد مسکن را کم رنگ کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علیرضا تابش در نشست بررسی مشکلات روستاهای شهرهای آبادان و خرمشهر در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند، حل معضل فاضلاب را به عنوان کارهای کلیدی یادآور شد و گفت: در کل کشور طرح ساماندهی فاضلاب روستایی نداریم و نبود این سیستم در روند کار طرح های هادی و بهسازی روستاها اخلال ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر با بررسی و مطالعات انجام شده سرانه هر خانوار روستای برای احداث فاضلاب ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

تابش گفت: به منظور رفع مشکلات روستاهای کشور تا حدی که امکانات به ما اجازه داده در بخش های مختلف کار انجام شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، از پرداخت وام های قرض الحسنه و بلاعوض در بخش مسکن خبر داد و گفت: در بخش مسکن در مناطق آسیب دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه وام های تکمیلی در قالب قرض الحسنه و همچنین بلاعوض پرداخت شده و تاکنون سرعت ساخت مسکن روستایی پیشرفت خوبی داشته است.

وی در ادامه گفت: اگر کارهای تکمیلی بعدی مثل ساخت مساجد، مدارس، ورزشگاهها و خانه های بهداشت انجام شود زیرساخت های روستاها شکل می گیرد و امیدواریم در یک برنامه جامع تر بتوانیم دولت را برای گرفتن امکانات در جهت توسعه اقتصادی روستاها متقاعد کنیم.

تابش گفت: پرداختن به مسایل اقتصادی در روستاها ضریب ماندگاری در روستاها را بیشتر می کند در غیراین صورت مردم روستاها را رها خواهند کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در این نشست همکاری نکردن برخی دستگاههای خدمات رسان را از مشکلات اجرای طرح هادی در روستاهها خواند و گفت: به منظور اجرای طرح هادی و بهسازی روستاها و جلوگیری از دوباره کاری ، از دستگاههای خدمات رسان استعلام می گیریم ولی عدم همکاری باعث به تاخیر افتادن طرح ها می شود.

محمد خانی نوذری، از همکاری نکردن بانک های عامل نیز انتقاد کرد و گفت: برای معرفی روستاییان جهت دریافت وام های مقاوم سازی و کمک های بلاعوض چهار بانک عامل سهمیه داده شده ولی متاسفانه در کار پرداخت همکاری نمی کنند.

وی از بهسازی واحدهای روستایی خبر داد و گفت: دو هزار و ۷۲۶ واحد روستایی که نیاز به تعمیر دارند به بانک معرفی شدند که از این تعداد یکهزار و ۹۶ واحد خرمشهری و یکهزار و ۶۳۰ واحد در آبادان بوده است.

وی احداث مکان های عمومی روستاهای را از برنامه های دیگر بنیاد مسکن دانست و گفت: امسال ۱۲ مدرسه و در اولویت کاری قرار گرفته که دو مدرسه شش کلاسه ابتدایی و دبیرستان عملیات اجرایی آنها از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد.

نوذری، احداث چهار زمین چمن در شهرهای آبادان و خرمشهر اولویت بعدی بنیاد مسکن خوزستان خواند و گفت: برای احداث زمین چمن در چهار روستا با مدیر کل ورزش و جوانان هماهنگی انجام شده و نقشه ها آماده است و طبق برنامه زمان بندی شده عملیات اجرایی آن بزودی شروع خواهد شد.

در این نشست سازمان منطقه آزاد ۵۰ درصد اعتبارات برای احداث فاضلاب روستایی را به میزان یکهزار میلیارد ریال با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقبل کرد.

در این نشست همچنین مقرر شد برای حفظ حریم جاده ها و خانه هایی که در حریم جاده قرار دارند با اجرای طرح فضای سبز و جدول ساماندهی شود.

 

ایرنا

    نظرات