تعاونی مسکن مهر بشری ۸ میلیارد بدهی و ۱۱ میلیارد طلب‌ دارد

تعاونی مسکن مهر بشری ۸ میلیارد بدهی و ۱۱ میلیارد طلب‌ دارد

http://www.bananews.ir/مدیرعامل تعاونی مسکن‌مهر بُشری گفت: تاکنون و در قالب فاز اول و دوم کار ساخت ۸۰۰ واحد به اتمام رسیده و ۶۵۰ واحد نیز تحویل صاحبان‌ خانه‌ها شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir"علی‌اکبر طالبی‌زاده" با اشاره به اینکه تامین مسکن یکی نیازهای اولیه انسان و از کارهای اساسی هر دولتی است، اظهار کرد: در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران اصل ۴۲، ۴۳ و ۴۵ به تامین مسکن اقشار پرداخته است.

وی افزود: در دولت دهم و یازدهم بحث مسکن‌مهر و مسکن اجتماعی از طریق تعاونی‌های مردمی آغاز شد و تاکنون بیش از دو میلیون واحد از این خانه‌ها احداث شده است.

طالبی‌زاده بیان کرد: هم اکنون دولت یازدهم قصد دارد در قالب مسکن اجتماعی و با شناسایی عارضه‌های طرح قبل، به نحو بهتر و با کیفیت مطلوب‌تری عمل کند.

مدیرعامل تعاونی مسکن‌مهر بشری همچنین تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت تاکید کرده‌اند باید بهتر برنامه‌ریزی شود چراکه به تعداد ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد باید مسکن هم احداث شود.

وی گفت: وقتی کاری مانند احداث مسکن اجتماعی با تحقیق، مطالعه و علمی انجام شود قطعاً چالش‌های کمتری ایجاد و رضایت‌مندی بیشتری هم به وجود خواهد آمد ضمن اینکه در حال حاضر کشور ما به سمت علمی شدن پیش می‌رود و حتی بکارگیری فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان مد نظر است.

طالبی‌زاده سپس اظهار کرد: در شهر کرمان قیمت زمین در پایین‌ترین منطقه کمتر از یک میلیون تومان نیست و این یعنی اینکه برای ساخت یک خانه ۸۰ متری حداقل به ۱۰۰ میلیون تومان پول جهت خرید تنها زمین آن احتیاج است از این رو تامین این مبلغ و خانه‌دار شدن با این روش برای ۷۰ درصد جمعیت شهر امکان‌پذیر نیست، پس در چنین شرایطی بهترین راه تامین مسکن از طریق مسکن اجتماعی و با حمایت دولت است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برای ساختمان‌های مسکن اجتماعی ۶۰ میلیون تومان هزینه و ۲۵ میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی ارزان قیمت لحاظ می‌شود اما این مبالغ در قیمتی که به مردم داده می‌شود تاثیری ندارد و علی‌رغم اینکه این کار بار بسیار سنگینی را به دوش دولت گذاشته است اما باز هم عده‌ای سودجو با شایعه پراکنی قصد کمرنگ کردن خدمات دولت را دارند.

مدیرعامل تعاونی مسکن‌مهر بشری با اشاره به فعالیت این تعاونی بیان کرد: باتوجه به تجربه تلخ زلزله‌های بم و زرند در استان کرمان، تعاونی بشری در ابتدا با یک مشاور ژئوفیزیک قرارداد بست تا مواردی همچون رانش خاک و ... را بررسی و مطالعه کند و پس از آن نسخه مناسبی جهت چگونگی احداث ساختمان‌ها پیچیده شد.

طالبی‌زاده با بیان اینکه این تعاونی در سطح ۵۰ هکتاری توانایی احداث ۳۰۰۰ واحد ساختمان را دارد، گفت: تعاونی مسکن بشری در تعهد اولیه خود و در سه فاز ۱۳۰۴ واحد را با استفاده از فناوری‌های مدرن احداث می‌کند بطوری‌که در فاز نخست ۴۱۲ واحد، فاز دوم ۳۸۸ و در فاز سوم نیز ۵۰۴ واحد ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون و در قالب فاز اول و دوم ۸۰۰ واحد به اتمام رسیده و ۶۵۰ واحد نیز تحویل صاحبان‌خانه‌ها شده و هم اکنون ساکن شده‌اند، همچنین تعدادی واحد نیز تا دهه فجر کار آنها به اتمام رسیده و تحویل خواهند شد.

طالبی‌زاده تاکید کرد: همواره در مشارکت‌های مردمی، خروجی سرمایه‌های خُرد پروژه‌های عظیمی خواهد شد از این رو هزینه‌های احداث یک ساختمان که شامل مطالعات شهرسازی، گرفتن مجوزها، خریدن امتیازات برق و گاز و غیره، محوطه‌سازی و ... بسیار هنگفت است اما در این طرح و با استفاده از پول بیت‌المال و مشارکت مردم به طور متوسط متری ۵۱۰ هزار تومان اعلام قیمت می‌شود.

مدیرعامل تعاونی مسکن‌مهر بشری تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ما بسیاری از واحدها را تحویل داده‌ایم اما عده‌ای به پول بیت‌المال توجهی نکرده و هنوز هزینه خانه خود را به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند و این امر موجب شده است تا ما نزدیک هشت میلیارد تومان به مصالح‌فروشان و ... بدهکار باشیم.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها سرمایه‌گذار نیستند بلکه به صورت مشارکتی فعالیت می‌کنند گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم تا پایان سال ۹۴ و در سه قسط بدهی‌های خود را پرداخت کنند چراکه نزدیک به سه میلیارد تومان بدهی خط قرمزی در مجموعه تعاونی بشری وجود دارد.

طالبی‌زاده اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شریک و اعضاء تعاونی با ما همکاری ندارند و این مسئله موجب شده است تا حدود ۱۱ میلیارد تومان از بانک طرف قرارداد طلبکار باشیم.

مدیرعامل تعاونی مسکن‌مهر بشری در پایان با اشاره به اینکه علی‌رغم تمامی مشکلات و سختی‌ها، اما از روز ابتدای کار تاکنون حتی یک روز هم پروژه ما متوقف نشده است خاطرنشان کرد: اگر همکاری و همدلی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات به راحتی حل خواهد شد و در صورت همکاری اعضا، شریک تعاونی و مردم، تا پایان سال ۹۵ کار عملیاتی و اجرایی طرح‌های مسکن بشری تمام خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات