دولت جلوی احتکار مسکن را بگیرد

دولت جلوی احتکار مسکن را بگیرد

http://www.bananews.ir/رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران، احتکار مسکن را اقدامی زشت خواند و گفت: دولت باید با ایجاد ساز و کارهایی در جهت تعادل عرضه و تقاضا، از بروز اقداماتی همچون احتکار مسکن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جلوگیری کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،  حسن محتشم اظهار کرد: احتکار در هر بخشی از اقتصاد سم است. معمولا محتکران کالایی را در شراط رکود می خرند و در شرایط رونق عرضه می‌کنند و با این اقدام بدترین ضربه را به اقتصاد و اقشار مختلف می‌زنند.

وی با اشاره به اخباری مبنی بر این‌که موسسات پولی در حال خرید و احتکار مسکن هستند افزود: کارهایی همچون احتکار در اقتصاد آزاد اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که هرکس می‌تواند سرمایه خود را به هر جایی ببرد. این دولت‌ها هستند که باید شرایط ایجاد احتکار را ببندند.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که متاسفانه طی دو سال اخیر در اقتصاد کلان کشور با سیستم انقباضی مواجه بودیم که پیامد آن بیکاری و رکود بوده است، گفت: طی این سال‌ها بخش مسکن با توجه به سهم عمد‌ای که در اقتصاد و اشتغال دارد در تولید و عرضه دچار رکود شده که آثار این رکود می‌تواند سال آینده خود را در قالب ورود خانه‌های احتکار شده به بازار نشان دهد.

به گفته محتشم، دولت باید ضمن افزایش تولید مسکن، به تحریک تقاضا از طریق اقداماتی همچون پرداخت تسهیلات بپردازد تا جایی برای محتکران باقی نماند. در غیر این صورت دولت عملا نمی‌تواند جلوی این قضیه مذموم را بگیرد.

وی پیشنهاد کرد: وزارت راه و شهرسازی در تعامل با انبوه‌سازان، اراضی در اختیار خود را برای تولید مسکن به انبوه‌سازان بدهد و با ارایه تسهیلاتی به متقاضیان و نیز شروط محدودیت قیمت برای انبوه‌سازان اقدام کنند. در این صورت جلوی افزایش احتمالی قیمت مسکن در سال آینده و اقداماتی همچون احتکار گرفته می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات