پیش‌بینی بانک مرکزی از بازار مسکن در ماههای آتی

پیش‌بینی بانک مرکزی از بازار مسکن در ماههای آتی

http://www.bananews.ir/در حالی با وجود کاهش حجم معاملات مسکن در پایان شهریور ماه متوسط قیمت هر متر با افزایش همراه بوده که بانک مرکزی پیش بینی کرده است که بهبود و رونق نسبی معاملات بازار مسکن در ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irآمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در شهریورماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود ۳٫۹ میلیون تومان بوده که نسبت به مرداد‌ماه ۱٫۵ درصد افزایش دارد.

این درحالی است که قیمت هر مترخانه در پایان نیمه ابتدایی سال جاری در مقایسه با شهریورماه سال گذشته دو درصد کاهش یافته است.

در ماه مورد گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۲٫۹ هزار واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۱٫۶ و ماه مشابه سال قبل ۱۵٫۵ درصد کاهش دارد.

بانک مرکزی در توضیح علت کاهش حجم معاملات واحد‌های مسکونی شهر تهران در نیمه اول سال جاری که حدود دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، توضیح داده که بخشی از این کاهش متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان به ویژه انتظارات فعالان بازار نسبت به تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای بوده است.

براین اساس با مشخص شدن نتیجه مذاکرات و کاهش نااطمینانی‌های متصور در فضای اقتصاد کلان در نتیجه گشایش‌های به دست آمده در تعاملات بین‌المللی کشور و نیز مصوبات اخیر شورای پول واعتبار در کمک به تسهیلات اعتباری بخش مسکن و افزایش قدرت خرید خانوارها با رفع محدودیت اعطای تسهیلات خرید توسط سایر بانک‌ها و همچنین تاسیس حساب صندوق پس‌انداز یکم، بهبود و رونق نسبی معاملات بازار مسکن در ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.

در عین حال که در شهریورماه از میان مناطق ۲۲‌ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود ۷٫۷ میلیون تومان بوده که به منطقه سه و کمترین آن با حدود دو میلیون تومان به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است.

بنابر این گزارش،در شهریورماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل ۱۱٫۱ درصد و ماه مشابه سال قبل ۱۲٫۴ درصد رشد دارد.

 

ایسنا

    نظرات