برنامه بانک مسکن برای تامین مالی شهرهای جدید

برنامه بانک مسکن برای تامین مالی شهرهای جدید

http://www.bananews.ir/مدیرعامل بانک مسکن گفت: یکی از برنامه‌های بانک مسکن، تامین مالی شهرهای جدید از آن جمله شرکت فرودگاههای کشور، پروژه‌های راه آهن و ساخت و توسعه زیربناهاست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمدهاشم بت شکن در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی درخصوص تامین مالی شهرهای جدید اشاره و اظهار کرد: با توجه به همت وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامه های بانک مسکن، تامین مالی شهرهای جدید است که از آن جمله شرکت فرودگاههای کشور، پروژه‌های راه آهن و ساخت و توسعه زیربناهاست.

وی افزود: ما یک مدل بومی شده بر اساس تجارب دنیا داریم. این مدل که هم اکنون قراردادهایش عملیاتی شده توسط بانک مسکن به همراه گروه مالی آن طراحی شده است. یک سری پروژه های زیربنایی و روبنایی در کشور داریم که نیاز به تامین مالی دارند. در مقابل این مساله یک سری دارایی های با ظرفیت بالقوه داریم که احصاء جریان نقدی در آن به کندی در آن جریان است که از طریق انتشار اوراق بهادار تامین می شود.

بت شکن ادامه داد: بدین ترتیب از یک طرف زیرساختها تامین می شود و از طرف دیگر خدمات ساخت انجام می شود. بعد از آن یک ارزش افزوده روی زمینها شکل میگیرد. سپس استقرار خانواده ها و ایجاد ارزش افزوده در دارایی ها انجام می شود و سپس، پیش فروش صورت میگیرد و اصل و فرع اوراق بهادار پرداخت می شود. تولید منابع مازاد این مساله در اختیار شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید قرار می گیرد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه نظام مالی بانکی کشور آماده همکاری در پروژه های مسکن است، در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری بانک‌های جهان در پروژه‌های بزرگ دنیا از طریق وام یا انتشار اوراق قرضه است.

وی یادآور شد: خوشخبتانه آیین نامه تامین منابع مالی پروژه ها و اجرای آن توسط هیات وزیران در اوایل امسال تصویب و قید شد که منابع مالی از طریق آورده روشهای مختلفی تحت تامین مالی پیش بینی شده است.

بت شکن با بیان اینکه ما در حوزه مسکن قانون حمایت از مسکن را داریم، گفت: ابزارهای مختلفی از جمله سرمایه گذاریهای مشترک در این زمینه فراهم است. همچنین برای موضوع احیا و بهسازی بافت فرسوده تدارک گسترده ای از حیث ابزارها دیده شده که مهمترین آن جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی در این خصوص به ایجاد صندوقها و انواع اوراق بهادار اشاره کرد.

مدیرعامل بانک مسکن به انواع خدمات به شکل متعارف یا راهکار جامع برای تامین مالی پروژه های زیرساختی اشاره و تاکید کرد: هرکدام از این خدمات، کارکردهای خاص خود را دارد. خدمات ما محصول محور مثل روشهایی برای افراد حقیقی یا راه حل محور است.

بت شکن اظهار کرد: هر پروژه مقتضا و نسخه خاص تامین مالی خاص خودش را نیاز دارد. ما می خواهیم روشهای سنتی را کنار بگذاریم و دارایی ها را بازارپذیر کنیم.

 

ایسنا

    نظرات