گردش پول در بخش مسکن مهم‌تر از تزریق نقدینگی است

گردش پول در بخش مسکن مهم‌تر از تزریق نقدینگی است

http://www.bananews.ir/رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در بحث مسکن بیش از تزریق نقدینگی باید سرعت گرفتن چرخه گردش نقدینگی را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محسن جلال‌پور در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در بحث مسکن بیش از تزریق نقدینگی باید سرعت گرفتن چرخه گردش نقدینگی را مدنظر قرار دهیم. این بخش می تواند بیش از ۴۰۰ بخش دیگر را راه اندازی کند و موتور محرکه جدی برای خروج از رکود باشد. کم کردن هزینه مبادله در بخش مسکن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از اصلی‌ترین راهکارها، صنعتی کردن ساخت و ساز در کشور است. باید از سیستم سنتی به سمت صنعتی سازی برویم. هم در انبوه سازی و هم در تک سازی باید به سوی صنعتی سازی حرکت کنیم؛ چرا که با صنعتی کردن حدود ۳۰ درصد بهره وری افزایش می یابد.

رییس اتاق بازرگانی به همایش فرصت‌های سرمایه گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش از دو جهت موثر است؛ یکی اینکه شرایط بعد از تحریم را داریم که در این شرایط از اصلی‌ترین نیازهای ما وصل شدن به اقتصاد جهانی است. در دهه ۱۹۴۰ بعد از جنگ جهانی دوم برای خروج از آن وضعیت این اتفاق افتاد که اقتصاد هر کشور به شبکه اقتصاد جهانی وصل شود.

جلال پور گفت: اقتصاد ما با تجربه هایی که در دوران تحریم داشته و با توجه به قیمت جهانی نفت امکان توسعه دولتی در آن وجود ندارد و راه برون رفت از وضعیت فعلی و توسعه کشور حضور بخش خصوصی و حضور جدی سرمایه گذاران خارجی است. در ایران ۱۴۰۴ به سرمایه گذاری کلان خارجی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد، افزود: ایران با دسترسی به آبهای آزاد، داشتن ۱۵ کشور همسایه، شرایط فوق العاده جغرافیایی و اقتصادی در منطقه، ایجاد فضای مناسب حمل و نقلی و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و دارا بودن کریدورهای هوایی که کوتاه ترین کریدور هوایی بین قاره ای است، شرایط را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده که می تواند موتور محرکه برای خروج کشور از رکود باشد.

رییس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در گزارش رقابت پذیری ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از کیفیت جاده ها رتبه ۶۳ دنیا را داریم. در کیفیت زیرساخت‌های بندری رتبه ۷۸ و در حمل و نقل هوایی رتبه ۱۱۸ را در دنیا داریم که برای کشوری که می‌خواهد اقتصاد اول منطقه باشد فاصله زیادی است.

به گفته جلال‌پور، طی سال‌های گذشته شرکت‌های خدمات فنی - مهندسی خوبی در کشور شکل داده ایم که سرمایه های ملی کشور است. ظرفیت و کارآیی این نیروی انسانی متخصص می تواند در کشورهای اطراف به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه امکان کار مشترک ایران با کشورهای دیگر ضروری است، گفت: از سرمایه گذاران برای تشکیل شرکت‌های مشترک در ایران دعوت می کنم. ما به بنگاه‌هایمان به عنوان سرمایه ملی نگاه می کنیم و رشد آنها را در اولویت قرار داده ایم؛ بنابراین کار مشترک بین بنگاه‌های ما با شرکت‌های خارجی در برنامه ها گنجانده شده است.

 

ایسنا

    نظرات