مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های اندیمشک

مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های اندیمشک

http://www.bananews.ir/رییس اداره منابع طبیعی اندیمشک با اشاره به مهار آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های این شهرستان گفت: بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور کوهستانی و به صورت عمدی رخ داده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irجهان‌شیر سراج‌الدین میرقائد با اشاره به وقوع آتش‌سوزی روز گذشته و اعزام اکیپ ارزیابی خسارت در بخش الوار گرمسیری اندیمشک، اظهار کرد: آتش‌سوزی از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه در مراتع تحت حفاظت منابع طبیعی در بخش الوار آغاز شد که در پی آن، اکیپ‌های اطفای حریق به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی تا ساعت ۱۸ دیروز ادامه داشت ولی خوشبختانه با تلاش تیم اعزامی به منطقه، آتش مهار شد. نکته قابل تامل این است که متاسفانه آتش‌سوزی‌ها در این منطقه زیاد تکرار می‌شود و علت آن عمدی است. البته خشکسالی هم در این آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار است ولی دلیل اصلی این آتش‌سوزی‌ها، عمدی و از سوی عشایر منطقه به دلیل اختلاف بین طایفه‌ها رخ داده است.

رییس اداره منابع طبیعی اندیمشک افزود: مناطق جنگلی اندیمشک کوهستانی هستند و نیروهای ما برای مهار آتش در این نقاط تا جایی که جاده وجود دارد می‌توانند پیشروی کنند و بقیه راه را باید با پای پیاده طی کنند. نیروهای منابع طبیعی با پای پیاده نمی‌توانند وسایل زیادی را با خود حمل کنند و بنابراین برای مهار آتش در نقاط این چنینی با مشکل بسیاری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: قرار بود یک فروند بالگرد برای پوشش مناطق جنگلی استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری از تهران اختصاص داده شود که این امر هنوز محقق نشده است. البته امسال تنها یک بار و برای مدت کمتر از ۴۸ ساعت یک فروند بالگرد خدمات لازم را در این زمینه به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور ارائه داد که وضعیت خوبی در منطقه ایجاد شده بود اما این اقدام تداوم پیدا نکرد.

سراج‌الدین میرقائد اظهار کرد: با همه این کمبودها و نیروی کم و شرایط دشوار در این گونه موارد، سعی شده با برگزاری دوره‌های آموزشی برای عشایر در این مناطق و برقراری ارتباط بیشتر با دهیاری‌ها و شوراهای روستایی، دلیل عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها کنترل شود.

 

ایسنا

    نظرات