گزارش وضع معیشت کارگران روی میز ستاد دستمزد

گزارش وضع معیشت کارگران روی میز ستاد دستمزد

http://www.bananews.ir/رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از تشکیل کارگروه ویژه مزد خبر داد و به تشریح جزییات اولین جلسه بررسی دستمزد سال ۱۳۹۵ پرداخت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، علی خدایی اظهار کرد: آنچه مسلم است تعیین مزد همه ساله در شورای عالی کار صورت می‌پذیرد و جلسات مزدی که پیش از تعیین نهایی دستمزد برگزارمی‌شود به مباحث کارشناسی میان طرفین می‌پردازد.

وی گفت: اولین جلسه بررسی دستمزد سال ۱۳۹۵ که با حضور نمایندگان گروههای کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شد وضعیت اقتصادی کشور از سوی طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مشکلات کارگران به لحاظ معیشت و مزد از سوی نمایندگان کارگری مطرح شد.همچنین گزارش کلی راجع به وضعیت معیشت کارگران،‌نرخ تورم، بیکاری و تولید ارائه شد.

رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد رسمی تشکیل کارگروه ویژه مزد مطرح و مقرر شد تا یک کارگروه ویژه برای بررسی ریزتر، دقیق‌تر و میدانی‌تر دستمزد ایجاد شود.

خدایی ادامه داد: رویکرد کارگروه ویژه مزد،‌ پژوهشی است و گمانه‌زنی‌های مزدی و صحبتهای رسمی در مورد تعیین دستمزد در شورای عالی کار صورت می پذیرد.

وی با اشاره به ۱۱ مولفه تاثیرگذار در تعیین مزد، گفت: در تمام دنیا این مولفه‌ها را به عنوان مولفه‌های موثر بر تعیین مزد می‌شناسند که از جمله آنها، تعریف حداقل‌های زندگی، نرخ تورم و مقایسه سطح درآمد کارگران با اقشار مختلف جامعه است.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: بر خلاف ایران و ترکیه که نرخ تورم در اولویت تعیین دستمزد است، مولفه نرخ تورم در بیشتر کشورها در اولویت آخر قرار دارد.

رییس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص گروه کارگری در جلسه مذکور، تعریف حداقل‌های زندگی و سبد معیشت کارگران بود و قرار شد تا در کارگروه ویژه مزد در کنار دیگر مولفه‌های موثر، به آن پرداخته شود چرا که تعریف حداقل‌های زندگی کارگران در تمام کشورهای دنیا اجرا می‌شود و یکی از توصیه‌های مهم سازمان جهانی کار است.

 

ایسنا

    نظرات