شکیل کارگروه آزادسازی نرخ بلیت پروازها در سازمان هواپیمایی کشوری

شکیل کارگروه آزادسازی نرخ بلیت پروازها در سازمان هواپیمایی کشوری

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از تشکیل کارگروهی در سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی تمام جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، مقصود اسعدی سامانی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فقط به منزله افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست و همزمان با اجرای این طرح، نرخ بلیت هواپیما در برخی از روزها و مناسبت ها نسبت به روزهای عادی متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال، اظهار داشت: آزادسازی بلیت هواپیما از ۳۰ سال پیش در بسیاری از کشورها اجرا شده و با توجه به بررسی هایی که در این کشورها انجام شده در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته در کشور ما مطرح شد به طوری که مجلس شورای اسلامی هنگام تدوین برنامه پنجم توسعه به این موضوع توجه داشت تا در نهایت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم توسعه و در قالب بند ب ماده ۱۶۱ این قانون منظور شد.

سامانی افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف بود تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۱۳۹۰ نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم یعنی سال ۱۳۹۲ نیز نسبت به واقعی کردن نرخ بلیت هواپیما اقدام کند، اما بنا به دلایلی هنوز نرخ بلیت آزاد نشده است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یادآور شد: در نهایت بعد از گذشت بیش از دو سال از زمان اجرای طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خوشبختانه این موضوع در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت و کارگروهی برای بررسی جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در این سازمان تشکیل شده است.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر ارتقای اقتصاد ایرلاین ها، گفت: برای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور با سن پایین ناگزیر به آزادسازی نرخ بلیت خواهیم بود، ضمن آنکه آزادسازی موجب ارتقای کیفیت و ایجاد رقابت می شود و قطعا تاثیر مثبتی در اقتصاد حمل و نقل هوایی کشور خواهد گذشت و بخش عمده ای از بدهی انباشت شرکت های هواپیمایی بابت سوخت و عوارض فرودگاهی وصول می شود.

وی تاکید کرد: تدبیر سازمان هواپیمایی کشوری برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه مورد استقبال شرکت های هواپیمایی قرار دارد و امیدواریم به گونه ای اجرا شود که هم مسافران از خدمات رضایت داشته باشند و هم با تقویت شرکت های هواپیمایی به لحاظ اقتصادی ادامه حیات آنها نیز میسر شود.

سامانی با بیان آنکه عمده درآمد ایرلاین ها ریالی است در حالی که بیش از ۶۰ درصد هزینه ایرلاین ها به صورت ارزی است، گفت: با توجه به تکلیفی بودن نرخ ها و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر این تعادل بین درآمد و هزینه شرکت های هواپیمایی وجود ندارد و تاثیر منفی براقتصاد ایرلاین ها گذاشته است، بنابراین آزادسازی می تواند کمک کند بخشی از مشکلات ایرلاین ها در حوزه هزینه ها برطرف شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، گفت: قطعا با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مسافر حق انتخاب خواهد داشت و از ایرلاینی بلیت خریداری می کند که خدمات بهتر را با هزینه کمتر نسبت به سایر ایرلاین ها ارائه می دهد، اما در شرایط فعلی که همه شرکت ها با نرخ های یکسان خدمات ارائه می دهند هیچ انگیزه و رغبتی برای ارتقای کیفیت وجود ندارد، ضمن آنکه شرایط مالی برای افزایش این کیفیت وجود ندارد.

سامانی ادامه داد: زمانی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شود قطعا شرکت های هواپیمایی می توانند متناسب با زمان و شرایط خاص نرخ های بهینه و اقتصادی خود را تعیین کنند، علاوه بر این با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد رقابت بین شرکت های هواپیمایی خواهیم بود.

سامانی یادآور شد: در حال حاضر اگر نرخ بلیت در مسیری بیش از نرخ مصوب به مسافر به فروش برسد سود حاصل از آن عاید ایرلاین ها نمی شود بلکه این سود به جیب دلالان و سودجویان می رود، اما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بخش عمده ای از گردش مالی که در دست دلالان فروش بلیت وجود دارد در اقتصاد ایرلاین ها گردش می کند و می تواند منجر به افزایش بهره وری شرکت های هواپیمایی شود.

یادآور می شود، با اجرای نخستین مرحله متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما از سال گذشته با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هوایی تنها مجاز به افزایش قیمت بلیت تا سقف ۳۰ درصد نرخ های مصوب مشروط بر ارتقای کیفیت خدمات هوایی شدند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات