محاط در محیط؛ کاربرد روان‌شناسی محیطی در معماری و شهرسازی

محاط در محیط؛ کاربرد روان‌شناسی محیطی در معماری و شهرسازی

http://www.bananews.ir/کتاب «محاط در محیط»، کاربرد روان شناسی محیطی در معماری و شهرسازی، نوشته دکتر آزاده شاهچراغی (معمار و طراح منظر) و دکترعلیرضابندرآباد (شهرساز و معمار) مهر ماه منتشر شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، در این کتاب که حاصل تلاش هشت ساله نویسندگانش است،برای نخستین بار یافته های علم روان شناسیِ محیطی - به عنوان یکی از پارادایم های پسامدرن آفریننده نظریه در معماری و شهرسازی - به صورت جامع، مبتنی بر دانش جهانی و منطبق با شرایط بومی و لایه های فرهنگی در ایران تشریح شده و پیشنهادهای چندگانه ای برای کاربردی شدن این یافته ها در طراحی محیط زندگی توسط طراحان ارائه شده است.

در شرح محتوای این کتاب آمده است: انسان محاط در محیط است. محیطی که خود آن را می سازد و پیوسته تغییر می دهد. اما همان طور که انسان محیط را شکل می دهد، محیط نیز انسان را شکل می دهد. روان و رفتار آدمی متأثر از محیط است. کمتر از یک قرن است که در دانش روان شناسی محیطی تأثیرات متقابل انسان و محیط مطالعه می شود.

همچنین در کتاب "محاط در محیط" ضمن آنکه یافته های روان شناسی محیطی در دو شاخه علوم رفتاری و علوم ادراک و شناخت معرفی شده، پیشنهاداتی برای بکارگیری این یافته ها در طراحی محیط زندگی ارائه شده است.

مباحثی همچون طراحی متابولیسمی، گرافیک محیطی، طراحی اجتماع پذیری و اجتماع گریزی ،طراحی انعطاف پذیری، طراحی قابلیت محور، طراحی پایه ادراکی، طراحی رفتارگرا، معماری چند حسی، طراحی همساز با ادراک، برنامه ریزی کل نگر- طراحی جزء نگر ، طراحی مبهم یا فریبنده، طراحی یادآور، خلق ِ دشوارزیبایی و در نهایت، آفرینش مکان از جمله پیشنهادات این کتاب به طراحان و برنامه ریزان محیط، معماران و شهرسازان است.

همچنین مباحث زیبایی شناسی و حس مکان نیز از دریچه روان شناسی فلسفی تشریح شده است. از سوی دیگر با هدف کاربردی کردن یافته های روان شناسی محیطی، در مقیاس طراحی داخلی، معماری، معماری منظر، برنامه ریزی و طراحی شهری و حتی محیط های ویژه، مباحث تفصیلی و نمونه هایی تحلیل شده در بخش های مجزایی از کتاب آمده است. ضمن آن که این کتاب با معرفی" هنرِ طراحی ِ علمی" راهکارهایی برپایه پیوند پژوهش و طراحی در این حوزه پیشنهاد کرده است.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات