میزان مجازات متخلفان ساخت‌و‌ساز متناسب با جرم افزایش یابد / اجرای قوانین به نهادینه شدن اخلاق حرفه‌ای منجر می‌شود

میزان مجازات متخلفان ساخت‌و‌ساز متناسب با جرم افزایش یابد / اجرای قوانین به نهادینه شدن اخلاق حرفه‌ای منجر می‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با انتقاد از وضعیت موجود برای کاردان‌ها که به دلیل تجربه عملی نقش عمده‌ای در میزان کیفیت‌دهی به نظام ساخت و ساز دارند تاکید کرد : میزان مجازات متخلفان ساخت‌و‌ساز کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، مهدی موذن ، درباره اهمیت اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی و سایر حرفه‌ها گفت: مسئله اخلاق‌مداری در سطح جامعه به صورت کلان و در حرفه‌ها و صنوف به صورت اخص حائز اهمیت است. شاید بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد به این مسئله برمی‌گردد که مجازات متخلفان ساخت و ساز به اندازه‌ای که باید باشد نیست و به نظر می‌رسد افزایش میزان مجازات، پیگیری و اجرای آن می‌تواند در کاهش تخلفات موثر افتد.

رئیس نظام کاردانی استان تهران افزود: اصولا تصمیمات مسئولان ارشد تاثیرگذارتر و مهم‌تر از سایر زیرمجموعه‌های خود است و از این رو نقش آنها باید بسیار بیشتر از سایرین مورد توجه قرار بگیرد.

موذن با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای تفاوت‌هایی با اخلاق عمومی دارد گفت: اخلاق حرفه‌ای در جامعه حرفه‌ای و با زبان حرفه است بدین‌معنا که بخشی از زیر و بم‌های حرفه را تنها حرفه‌مندان می‌دانند و مصرف‌کنندگان که در این بخش مردم هستند نمی‌توانند به کنه آن پی ببرند لذا نحوه صحیح و دقیق پیگیری و اجرای قوانین و ‌آیین‌نامه‌ها می‌تواند به نهادینه شدن اخلاق حرفه‌ای منجر شود.

وی تاکید کرد: پیش‌نیاز رعایت اخلاق در جوامع مهندسی و کاردانی رعایت عدالت در مورد فعالیت‌های این حوزه‌هاست زیرا در غیراینصورت همراهی جامعه با مهندسان و کاردانان کاهش می‌یاید. در سطح کلان عدالتی در واگذاری پروژه‌ها به مهندسان و کاردان‌ها وجود ندارد این در حالی است که در قانون نظام مهندسی و برای اجرای پروژه‌های ساختمانی دو سازمان نظام کاردانی و نظام مهندسی در کنار یکدیگر دیده شده‌اند.

موذن در پاسخ به این پرسش که آیا مجازات متخلفان را در امور ساختمانی و ساخت و ساز کافی می‌داند، به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: میزان مجازاتی که برای متخلفان ساخت و ساز وجود دارد کافی نیست و شاید همین مجازات اندک نیز دلیل برخی از تخلفات حال حاضر است. در حال حاضر حداکثر میزان مجازات متخلفان لغو پروانه فعالیت به مدت ۶ ماه تا یک سال پیش‌بینی شده است در حالیکه انتظار می‌رود مجازات‌ها بیشتر تعیین شود تا تخلفات این حوزه بسیار مهم به حداقل ممکن برسد.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات