وام ۶۰ میلیونی لازم است، ولی کافی نیست

وام ۶۰ میلیونی لازم است، ولی کافی نیست

http://www.bananews.ir/رییس انجمن انبوه‌سازان تهران افزایش وام ۳۵ میلیونی مسکن به ۶۰ میلیون تومان را نوعی سرگرم کردن و خرید زمان عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حسن محتشم اظهار کرد: افزایش تسهیلات ۳۵ به ۶۰ میلیون تومان شرط لازم برای خروج مسکن از رکود است اما شرط کافی نیست و دولت باید تصمیمات جدی‌تری برای تحریک تقاضا اتخاذ کند.

وی افزود: رکود سه ساله حاکم بر بخش مسکن و پایین آمدن قدرت خرید متقاضیان از یک سو و سیستم انقباضی دولت در گردش نقدینگی و اقتصاد کلان کشور از سوی دیگر شرایطی را در بخش مسکن ایجاد کرده که افزایش تسهیلات این‌چنینی حتی اگر قرار است موثر و مفید باشد زمان‌بر خواهد بود.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که به اعتقاد من دولت دارد مردم را سرگرم می‌کند و زمان می‌خرد، تاکید کرد: اگر دولت می‌خواهد تصمیم جدی بگیرد باید بانک‌ها را متقاعد کند تا وام با نرخ سود متعارف بدهند؛ نه با این سودهای بالا. هم‌چنین این تسهیلات پایین و جزئی نمی‌تواند تکانی به بخش مسکن بدهد.

محتشم به یارانه ۱۰ درصد بافت فرسوده اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش بافت‌های فرسوده دولت قرار است تا ۱۰ درصد از بهره بانکی را به صورت یارانه تقبل کرده و پرداخت کند که البته اقدام خوبی است اما با توجه به بحث مالکیتی بافت‌های فرسوده، تجمیع پلاک‌ها زمان‌بر است، لذا سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز در این بخش طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ هزار واحد که برای نوسازی بافت فرسوده پیش‌بینی شده حتی با توجه به تعریف یارانه برای آن اجرا نمی‌شود، گفت: بهتر است دولت ۳۰۰ هزار را به یک عدد واقعی برساند و بخشی از این یارانه را به خرید آزاد اختصاص دهد تا ساخت و ساز رونق بگیرد. اما متاسفانه دولت حتی با توجه به ورود به نیمه دوم سال، برنامه‌ای برای این کار ندارد و به نوعی در حال فرصت‌سوزی است.

 

ایسنا

    نظرات