نمره بالای کیفیت آب لوله‌کشی و مردودی دستگاه تصفیه

نمره بالای کیفیت آب لوله‌کشی و مردودی دستگاه تصفیه

http://www.bananews.ir/کیفیت آب آشامیدنی موضوعی است که از سالیان گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده موضوعی که این روز‌ها قبولی آن برای تهران و بعضا در کل کشور تایید شده اما با این وجود دستگاه‌های تصفیه آب که اختلالاتی را برای سلامتی ایجاد می کند در بازار و خانه‌های مردم فراگیر شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، مسئولان به کیفیت آب تهران نمره ۱۹ را داده‌اند و به گفته محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر اساس بررسی‌های معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد کیفیت آب، فرآیند تولید به طور کامل ارزیابی شده و با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی مطلوب بود توانستیم از آب سطحی بیشترین استفاده را کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه ما تکمیل و استاندارد‌سازی کیفیت آب شرب است، گفت: در حال حاضر کیفیت آب تهران در وضعیت خوبی قرار دارد و در این مساله شک و شبهه‌ای وجود نیست.

کیفیت آب شیر ۷۰ درصد از آب بسته‌بندی بالاتر است

از سوی دیگر احمد مشیری مدیر کنترل کیفیت آب استان تهران با استناد‌ به پژوهش‌های علمی معتقد است که آب شهر تهران جزو بهترین آب‌های دنیا است و می‌توان گفت که در حال حاضر کیفیت آب شیر ۷۰ درصد از آب‌های بسته‌بندی بهتر است علاوه بر این نیز کیفیت آب تهران نسبت به قاره سبز نیز در مقام بالاتری قرار دارد.

دستگاه‌های تصفیه عامل عامل اختلال در سلامتی

علی‌رغم صحبت‌هایی که درباره کیفیت بالای آب تهران می‌شود اما در اکثر خانه‌ها دستگاه‌های تصفیه آب به چشم می‌خورد که به گفته حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب این دستگاه‌ها به دلیل رشد رشد بیوفیل عامل اختلال در روند سلامتی می‌شوند.

وی با بیان این‌که در دستگاه‌های زیرسینکی باید کلر آب گرفته شود و بعد به فرآیند غشایی برسد، اظهار کرد: این مساله موجب تولید بیماری‌های مختلف می‌شود، لذا توصیه من این است که از این دستگاه‌ها استفاده نشود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که آب و فاضلاب کشور مجوز واردات دستگاه‌های تصفیه‌خانگی را نمی‌دهد، گفت: شرکت آب و فاضلاب تنها در تصفیه‌ خانه‌هایی متمرکز است که متولی ساخت آنها را دارد و تنها به این تصفیه‌خانه‌ها مجوز می‌دهد.

جانباز با بیان این‌که تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب کشور ارتقاء کیفیت آب کلانشهرها بوده است، اظهار کرد:‌هدف براین است که کیفیت آب را در حد مطلوب نگه داریم، اما موضوع قابل بحث این است که برخی افراد می‌خواهند کیفیت آب شهری همچون تهران که بسیار بالا است به اعتقاد خود ارتقاء و EC آب را کاهش دهند، لذا از دستگاه‌های زیرسینکی که خود عامل اختلال در روند سلامت است، استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که برخی املاح مناسب آشامیدن هستند، گفت: اگر دستگاه‌های تصفیه آب استاندارد کافی را نداشته باشند موجب شیوع بیماری می‌شوند.

به هیچ عنوان نیاز به دستگاه تصفیه آب نداریم

همچنین به گفته مشیری مدیر کنترل کیفیت آب استان تهران در پایتخت به هیچ عنوان نیاز به آب بسته‌بندی و دستگاه‌های تصفیه خانگی نیست و اگر شهروندان می‌خواهند در مورد آب تهران قضاوتی داشته باشند باید این کار را در نزدیک‌ترین شیر آب به کنترل انجام دهند.

وی با بیان اینکه فرسودگی لوله‌ها موجب شده تا آب تهران آنطور که باید کیفیت لازم را نداشته باشد،اظهار کرد: فرسودگی‌ لوله‌ها موجب تغییر و رنگ آب می‌شود و این مساله باید با کمک بخش خصوصی برطرف شود، اما اگر شهروندان با مشکلی روبه‌رو شدند می‌توانند با شماره ۱۲۲ تماس حاصل کنند.

سود‌جویی فروشندگان دستگاه تصفیه آب

مشیری با بیان این‌که فروشندگان دستگاه‌های تصفیه خانگی برای فروش دستگاه‌های خود عنوان می‌کنند که آب تهران دارای رسوب است،گفت: به اعتقاد من دستگاه‌های تصفیه هیچ تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب ندارند.

مدیر کنترل کیفیت آب استان تهران با بیان این‌که دستگاه‌های تصفیه موجب می‌شوند تا فرسودگی لوله‌ها هیچ گاه اصلاح نشود، اظهار کرد: زمانی که دستگاه‌های تصفیه خانگی فیلتر‌ها را فرسوده می‌کنند آب برای بدن مضر می‌شود، لذا اگر شهروندان در شیر نزدیک به کنترل در کیفیت آب مشکلی نبینند نباید از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان این‌که این دستگاه‌ها مشکلاتی را برای سلامتی انسان به وجود می‌آورند، گفت: باید در ابتدای کار فرسودگی لوله‌ها برطرف شود، چرا که از این طریق تنها شهروندان می‌توانند آب تهران را همانگونه که هست استفاده کنند.

به طور کلی به نظر میرسد که وجود دستگاه های تصفیه آب نوعی بازار جدید را به وجود آورده که در سال‌های اخیر مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است اما اینکه این دستگاه ها مفید است یانه موضوعیست که باید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت ورود جدی تری به آن داشته باشد تا حداقل دلال بازی در این عرصه بیش از این فراگیر نشود.

 

ایسنا

    نظرات