اوراق ۶۰ میلیونی خرید مسکن در انتظار ابلاغ/ احتمال ابهام در مصوبه شورای پول و اعتبار

اوراق ۶۰ میلیونی خرید مسکن در انتظار ابلاغ/ احتمال ابهام در مصوبه شورای پول و اعتبار

http://www.bananews.ir/با گذشت ۱۵ روز از تصویب افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن (اوراق مسکن) توسط شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی هنوز بخشنامه و دستورالعمل آن را به بانک مسکن ابلاغ نکرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، شورای پول و اعتبار، در جلسه‌ ۲۹ مهر ماه، ۹مصوبه را برای خروج از رکود از سر گذراند که ۲ بند از این مصوبات به افزایش مبلغ وام مسکن اختصاص داشت.

بر این اساس وام خرید مسکن که از محل اوراق حق‌تقدم و به‌طور فوری قابل دریافت است، از ۳۵ به ۶۰میلیون تومان در تهران افزایش یافت. در دیگر شهرهای بزرگ این وام به ۵۰میلیون تومان و سایر شهرها نیز به ۴۰میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش، این اخبار در حوزه مسکن باعث شد تا برخی از متقاضیان خرید مسکن که قدرت خرید پایینی دارند به تکاپو افتاده و به بنگاه‌های مسکن مراجعه کنند.

برخی از مشاوران املاک در مناطق پایین شهر تهران بر این اعتقاد هستند که وام ۶۰ میلیونی خرید مسکن تنها بر رونق معاملات واحدهای کوچک و ارزان قیمت می تواند تاثیرگذار باشد، علاوه بر این می‌تواند برای تبدیل مالکان واحدهای کوچ به افزایش متراژ و خرید واحدهای بزرگتر انگیزه ایجاد کند،بنابراین برخی از متقاضیان در انتظار هستند تا ببینند این وام چه زمانی به شعب بانک مسکن ابلاغ می شود.

آنان معتقد هستند که متوسط قیمت یک واحد مسکونی در تهران بیش از ۳ میلیون تومان است اما اگر در مناطق پایین شهر به دنبال خرید یک واحد مسکونی کوچک باشید وام ۶۰ میلیونی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد یک واحد مسکونی چند سال ساخت را پوشش می دهد.

پیگیری ها حاکی از این است که هنوز بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار را به بانک مسکن ابلاغ نکرده است تا عملا با ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه جدید پرداخت این وام ۶۰ میلیونی اجرایی شود.

بر اساس این گزارش،معمولا مصوبه های شورای پول و اعتبار بعد از دو تا سه روز از سوی بانک مرکزی ابلاغ می شد اما این بار با گذشت ۱۵ روز از این مصوبه هنوز بخشنامه وام ۶۰ میلیونی ابلاغ نشده است.

یک مقام آگاه گفت:احتمالا این وام ۶۰ میلیونی ابهامی داشته که تا اکنون ابلاغ نشده و بانک مرکزی در حال برطرف کردن این ابهام است، چرا که معمولا دو تا سه روز بعد از تصویب بانک مرکزی مصوبات را ابلاغ می کرد.

کارشناسان مسکن معتقد هستند حال که دولت در سیاست‌های جدید خروج از رکود، برنامه تقویت تقاضا را در پیش گرفته است.در بخش مسکن نیز شرایط برای افزایش مبلغ تسهیلات فراهم شده است تا پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی پس از ماه‌ها به نتیجه برسد. هر چند تا پیش از این بانک مرکزی به‌دلیل مراقبت از سیاست‌های کنترل تورم در چند نوبت پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن را ارائه داد اما بانک مرکزی از آن حمایت نکرده بود.

 

فارس

    نظرات