قبوض آب و برق به صورت آزمایشی تجمیع می‌شوند

قبوض آب و برق به صورت آزمایشی تجمیع می‌شوند

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه فرهنگ‌سازی برای اجرای طرح تجمیع قبوض آب و برق بسیار مشکل است، گفت: این طرح با همکاری پژوهشگاه نیرو در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم به زودی و به صورت پایلوت آن را اجرا کنیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محمد هاشمی در نشست خبری امروز شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه یک‌سوم تاسیسات زمینی ۲۰ کیلووات کل کشور در تهران بزرگ قرار دارد، افزود: این ناحیه ۱۹ پست انتقال، ۱۰۵ پست توزیع و ۱۱ هزارو ۳۵۷ دستگاه پست فشار متوسط دارد. همچنین ۳۳ درصد شبکه فشار متوسط زمینی کل کشور و حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف در تهران قرار دارد.
وی تعداد مشترکان برق تهران را ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک عنوان و تصریح کرد: میزان کل فروش برق سال گذشته در کل کشور ۲۰۰ هزار گیگاوات ساعت و در تهران ۱۹ هزار گیگاوات ساعت بود که به لحاظ ریالی نیز ۱/۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شد.

هاشمی با بیان اینکه میزان درآمد امسال فروش برق شرکت توزیع تهران ۲/۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: برای تولید هر یک مگاوات برق باید سه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه پیک بار ما امسال ۴ هزار و ۱۸۵ مگاوات بود، اضافه کرد: ۶۰ درصد مصرف تابستان امسال سرمایشی بود، به همین دلیل از مشترکان درخواست داریم مصرف خود را هوشمند کنند.

به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در تهران دو هزار و ۳۳۴ مشترک اداری داریم که ۲۸ درصد مصرف یعنی در حدود هزار و ۱۵۰ مگاوات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی بیان کرد: سالیانه ۲۰۰ هزار مشترک جدید می‌پذیریم که از این میزان ۱۵۰ هزار مشترک به شبکه اضافه شده و ۵۰ هزار مشترک نیز مصرف خود را تقویت می‌کنند.

هاشمی همچنین تاکید کرد: امسال حدود ۱۳ درصد کل مصرف برق از طریق مدیریت مصرف مشترکان صرفه جویی شد که برای سال آینده و گذر از تابستان نیز در زمان‌های پیک ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه قدرت قراردادی ما با مشترک «فیوز» است گفت: بر همین اساس باید به مردم آموزش دهیم تا بیش از مقدار قدرت قراردادی خود استفاده نکنند، چرا که استفاده بیش از این مقدار به شبکه صدمه خواهد زد.

هاشمی تصریح کرد: ما در تابستان و زمستان به هیچ عنوان خاموشی و قطعی برق نداریم، مگر اینکه تجاوز از قدرت قراردادی از سوی مشترکان صورت گیرد. کما اینکه بیش از ۹۵ درصد خاموشیها ناشی از بالا رفتن بار مصرفی تجهیزات در زمان پیک از قدرت قراردادی خود است که در این صورت تجهیزات حالت اولیه خود را از دست می‌دهند.

کاهش ۵۰ درصدی تلفات شبکه برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ همچنین با بیان این که میزان تلفات شبکه برق با کاهش ۵۰ درصدی از سال ۸۶ اکنون به ۷ درصد رسیده است، گفت: پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال آینده به ۶ درصد کاهش یابد.

هاشمی با بیان اینکه در کل کشور ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد صنعت برق و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های آن است، بیان کرد: به عبارت دیگر یک سوم هزینه‌های صنعت برق از محل درآمد تامین می‌شود، بنابراین کل صنعت برق زیان ده است. البته در سرمایه گذاری بخش خصوصی دولت مابه التفاوت درآمد و هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

او با بیان اینکه یکی از اشکالات صنعت برق عدم امکان ذخیره آن است، گفت: در هر زمان باید هم تراز با میزان مصرف تولید نیز داشته باشیم، بنابراین مشترکان باید در میزان مصرف خود صرفه جویی و دقت لازم را داشته باشند.

وی درباره اقدامات شرکت توزیع برق تهران بزرگ برای جلوگیری از سرقت تجهیزات نیز گفت: ما سیم های مسی را به کابل‌های خود نگهدار تبدیل کرده‌ایم. همچنین در پست‌ها از قفل‌های ویژه‌ای بهره بردیم که این اقدامات میزان سرقت را به شدت کاهش داده است.

به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برق‌های غیر مجاز به چند بخش تقسیم می‌شوند که تجاوز از قدرت و دست کاری کنتور از جمله آن‌هاست و درصد برق‌های غیر مجاز تقریبا به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت توزیع برق انشعاب‌ ساختمان‌های غیر مجاز است، بیان کرد: این موضوع را در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح و ارائه کنتورهای موقت را به عنوان یک راهکار پیشنهاد دادیم، اما با توجه به موضوع زمین خواری در ساخت و سازهای غیر مجاز، ارائه کنتور به شدت از سوی دولت و مجلس مورد مخالفت قرار گرفت.

۳۰ درصد شبکه برق تهران عمر بالای ۳۰ سال دارد

هاشمی با تاکید بر اینکه شبکه برق در تهران قدمتی بالای ۵۰ سال دارد، افزود: ۳۰ درصد شبکه طول عمری بیش از ۳۰ سال دارند که برای جایگزینی و نوسازی این بخش به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی درباره هزینه ارسال مجدد قبض برق نیز گفت: از سال ۸۴ هزینه ارسال مجدد قبض برق ۷۰۰ تومان بود، اما از یک ماه گذشته این میزان به ۴ هزار تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: امسال برای کاهش تلفات شبکه حدود ۳۷ میلیارد تومان هزینه کردیم که ۴۴ میلیارد تومان نیز از این بخش منافع حاصل شد.

هاشمی درباره واگذاری شرکت توزیع برق تهران بزرگ هم گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد این شرکت به صبا واگذار شده که در صورت فراهم شدن سازوکارهای واگذاری، امکان انتقال این شرکت به صورت کامل به بخش خصوصی وجود دارد.

 

آنا

    نظرات