دانشگاه تهران در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

دانشگاه تهران در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

http://www.bananews.ir/بر اساس گزارش موسسه رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران در رده ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان و در صدر دانشگاه‌های کشور قرار گرفت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، طبق گزارش اخیر مؤسسه رتبه­ بندی شانگهای مربوط به سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته در رتبه نخست در میان دانشگاه‌های کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

دانشگاه ایرانی دیگر در این فهرست، دانشگاه صنعتی شریف است که در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ این نظام، رتبه‌بندی شده است. بدین ترتیب و بر مبنای این گزارش، دانشگاه تهران در کنار دانشگاه­های معتبری چون دانشگاه‌های ویکتوریا، واترلو، یورک، اتاوا، فلوریدای جنوبی، ماریلند بالتیمور، نوتردام، نبراسکا و اوتاگو، در جایگاه ۲۰۱ تا ۳۰۰ جهان ایستاده است.

پیش از این، دانشگاه تهران در سال‌های۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، توانسته بود به ترتیب رتبه‌های ۴۰۲-۵۰۱، ۴۰۱-۵۰۰، ۳۰۱-۴۰۰، و ۳۰۱-۴۰۰، ۴۰۱-۵۰۰، ۳۰۱-۴۰۰ را کسب کند و ارتقای دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی به رده ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان، نشان از شتاب علمی و پیشرفت مناسب دانشگاه تهران در سال مورد ارزیابی است.

نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی است که از سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شده است. این نظام از شش شاخص اصلی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند که از جمله می‌توان به «تعداد فارغ‌التحصیلان و اساتیدی که جایزه نوبل یا جایزه‌های مهم حوزه‌های دیگر را کسب کرده‌اند»، «تعداد محققان پراستناد که توسط مؤسسۀ تامسون رویترز مشخص می‌شوند»، «تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر»، «تعداد مقالات منتشر شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی»، و «عملکرد سرانه‌ی آموزشی با در نظر گرفتن اندازه مؤسسه و تعداد دانشجویان و اساتید» اشاره کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه تهران، سالانه بیش از ۱۰۰۰ مؤسسه توسط این نظام رتبه‌بندی می‌شوند که فهرست ۵۰۰ مؤسسه برتر بر روی وب مشخص و منتشر می‌شوند.

 

ایسنا

    نظرات