خودرو راه خروج از رکود نیست/مسکن را دریابید

خودرو راه خروج از رکود نیست/مسکن را دریابید

http://www.bananews.ir/یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است اگر دولت بنا داشت اقتصاد را از رکود خارج کند باید به بخش مسکن توجه می‌کرد، نه به بخش خودرو.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سعید آگشته اظهار کرد: خروج تک محوری از رکود امکان‌پذیر نیست؛ اگر قرار است اقتصاد یک کشور متحول شود حتما باید بسته‌ای به آن نگاه کرد و بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله صنعت را در آن بسته دید اما در بسیاری کشورها بخش مسکن مبنای خروج از رکود قرار می‌گیرد.

وی افزود: طبیعی است که خودرو یک قطب است ولی باید به بخش‌های دیگر هم توجه شود. می‌توان بخشی از دولت را که وابسته به خودرو است و بخش بسیار محدودی است تقویت کرد اما سهم بسیاری دیگر از زیرمجموعه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات نیز باید لحاظ شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که ۷۵ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی مسکن به رکود می‌خورد فعالیت بخش‌های مرتبط با آن نیز دچار مشکل می‌شود. وضعیت مسکن در حوزه‌های زیرساختی، تامین مصالح و نیروهای شاغل در این حوزه وضعیتی بحرانی است؛ چرا که تقاضا وجود ندارد. وقتی انتهای زنجیره که فروش و عرضه است به مشکل خورده نمی‌توان انتظار فعال شدن لایه‌های زیرین را داشت.

به گفته آگشته، رونق بخش مسکن جز با اصلاح نظامات بانکی امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که نرخ سود بانکی بیش از سوددهی حوزه‌های اقتصادی دیگر باشد طبیعی است پول که به عنوان یک عنصر هوشمند مسیر خود را پیدا می‌کند در جایی مثل بانک که جایی امن است قرار می‌گیرد.

وی کمک بانک‌ها به سازندگان در حوزه ساخت مسکن و کمک به خریداران در حوزه خرید را راهکار خروج مسکن از رکود دانست و گفت: تا زمانی که بانک‌ها صرفا به دنبال گرفتن سودهای مشارکتی بالای ۳۰ درصد هستند نمی‌توان انتظار تحول در اقتصاد را داشت. در این حالت نمی‌توان شاغلین نظام بانکی را فعالان اقتصادی دانست بلکه عده‌ای کار می‌کنند برای این‌که بانک‌ها سرپا بایستند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: باید اولا از گسیل منابع مالی به بانک‌ها جلوگیری شود، ثانیا منابع مالی بانک‌ها باید به کمک بخش مسکن بیایند، البته نه در قالب وام‌های مسکن بلکه از طریق کاهش نرخ سود بانکی و تامین مالی بخش ساخت و تقاضای مسکن.

آگشته درباره پیش‌بینی‌اش از آینده بازار مسکن گفت: حوزه مسکن تولیدی را به نام ساختمان دارد و تا زمانی که بازار رغبت و انگیزه کافی برای خرید نداشته باشد، طبیعی است که مسکن از رکود خارج نمی‌شود. در این حالت فعالان اقتصادی در حوزه تولید، در حوزه زمین و کلیه زمینه‌های عناصر ساختمانی دچار اختلال می‌شوند و این‌جاست که نظامات بانکی باید با پایین آوردن نرخ‌های سود به کمک بیایند.

 

ایسنا

    نظرات