ورود افراد غیرمتخصص به عرصه ساخت و ساز

ورود افراد غیرمتخصص به عرصه ساخت و ساز

http://www.bananews.ir/معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی یکی از مشکلات عمده را ارائه خدمات مهندسی توسط غیرمهندسان دانست و گفت: علی‌رغم آنکه هم قانون، هم اخلاق و هم شرع، ورود افراد غیرمتخصص به امور تخصصی را منع می‌کند، اما شاهد ورود افرادی فاقد تخصص به عرصه ساختمان‌سازی هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حامد مظاهریان در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: ما درس‌های بزرگی طی سال‌های گذشته گرفته‌ایم که باید از این تجارب به‌خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، سالانه شش درصد در رعایت مقررات ملی ساختمان پیشرفت داشته‌ایم اما کفایت نمی‌کند.

او گفت: اگر یک فردی غیر متخصص وارد فعالیت‌های پزشکی و دندانپزشکی شود، رسانه‌ها بلافاصله اخباری را به آن اختصاص می‌دهند اما در مورد ساختمان‌سازی که در عمل بازی با جان انسان‌های زیادی است، هیچ خبر و واکنش رسانه‌ای خاصی دیده نمی‌شود.

مظاهریان لزوم ورود سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ساماندهی به این مشکل را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: یکی از پیامدهای ورود افراد غیرمتخصص به عرصه ساخت و ساز این است که مهندسان خدمات نازلی را به مردم ارائه می‌دهند، خدماتی که ارائه آن از عهده هر فرد فاقد تخصصی هم بر می‌آید.

او گفت: بخشی از این مشکل به آن باز می‌گردد که ما در حوزه مهندسی مسائل را خوب تعریف نکرده‌ و جامعه را آگاه نکرده‌ایم، اما اگر بتوانیم دانش را عمومی کنیم، مواجهه با این مشکل بسیار بهتر انجام خواهد شد.

مظاهریان همچنین گفت: طی پنج سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون متر مربع ساختمان در ایران ساخته شده است، عددی که در هیچ یک از کشورهای اروپایی شاهد نیستیم. حال اگر همین میزان ساخت و ساز در پنج سال آتی ادامه یابد، یک فرصت استثنایی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کل اعتبارات عمرانی کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: شاید امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شود، حال آنکه آمارها نشان می‌دهد میزان ساخت و سازهای انجام شده توسط بخش خصوصی در یک دهه گذشته ۲ برابر بخش دولتی بوده است.

در این مراسم،‌ برای اولین بار در کشور، اعتبارنامه‌های اعضای هیئت رئیسه جدید سازمان نظام مهندسی استان فارس، به آنان اعطا شد.

 

ایسنا

    نظرات