سرزمینی سوخته با مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی

سرزمینی سوخته با مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه اگر مصرف آب‌های زیرزمینی به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعا ایران به یک سرزمین سوخته تبدیل می‌شود، گفت: امروز نیازمند دقت و فرهنگ‌سازی در مصرف درست آب‌های زیر‌زمینی هستیم، چراکه اگر برنامه‌ریزی نشود، مملکت از دست می‌رود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir مسعود میرمحمدصادقی در نشست تخصصی صنعت و بحران آب در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: کشاورزی و چگونگی و میزان مصرف آب در این بخش به صورت سطحی و زیرسطحی محاسبه می‌شود و براساس آمار حدود ۵۰ تا ۶۰ آب‌های سطحی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اما این میزان در آب‌های زیرزمینی به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخش شرب و صنعت از آب‌های زیرزمینی سهم اندکی دارند، ادامه داد: منابع زیر زمینی حوضه زاینده‌رود به جاری بودن رودخانه وابسته است، البته باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که آب زاینده رود چندین مرتبه در چرخه تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه تا هنگامی که بخش اقتصاد و ارزش انرژی اصلاح نشود، تلاش‌ها در زمینه حل بحران آب بیهوده است، افزود: بحث آب چند وجهی است، یعنی مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به آب وابسته است.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: امروز در ادبیات آب به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به حکمرانی آب پرداخته شود، به همین دلیل مسائل مربوط به امنیت آب در سطوح امنیتی بالای کشور تصمیم‌گیری می‌شود و مسائل اجتماعی عجیبی در پی بودن یا نبودن آب ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مصرف آب‌های زیرزمینی به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعا ایران به یک سرزمین سوخته تبدیل می‌شود، گفت: امروز کل کشور متوجه شده است که وضع فعلی آب‌های زیر زمینی بحرانی و مسئله‌ای جدی است و به همین دلیل مسئولان وارد میدان شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان به وضع بحرانی آب‌های زیرزمینی در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: امروز نیازمند دقت و فرهنگ سازی در مصرف درست از آب‌های زیر‌زمینی هستیم، چراکه اگر برنامه‌ریزی نشود مملکت از دست می‌رود.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: اصفهان در حوضه آب بر خلاف تصورات استان مظلومی است، ورودی سد این روزها بسیار متغیر است و اگر مراقبت دائمی به وجود نیاید نه تنها اصفهان بلکه کل کشور در بحران آب شدید گرفتار می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات