۷۳۷ روستای استان کرمان فاقد آب آشامیدنی

۷۳۷ روستای استان کرمان فاقد آب آشامیدنی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان شمار روستاهای استان را ۵ هزار و ۱۷۷ روستا با جمعیت یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ۲۶۹۵ روستا زیر ۲۰ خانوار و ۲۴۸۲ روستا نیز بالای ۲۰ خانوار دارند که از این تعداد، ۷۳۷ روستای استان هم اکنون فاقد آب هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir "علی رشیدی" در دیدار با استاندار کرمان با اعلام این خبر گفت: یکی از مشکلات ما این است که در کلیه شرکت‌های آبفار، ردیف اعتباری برای جلوگیری از هدررفت آب و تامین ونگهداری گذاشته نشده است که در این زمینه، ما به نمایندگان هم گفتیم تا کمک کرده و این موضوع را در مجلس مصوب کنند.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات ملی و اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به شکل استانی پرداخت شود و سهمیه هر استان یکجا پرداخت شود، قطعا بهتر می‌توانیم امورات آبی استان را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان با بیان این‌که در روستاها موازی کاری‌هایی توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر دهیاری‌ها اعتبار دارند و در حوزه روستاها نیز بنیاد مسکن نیز کار می‌کند، خیلی از شبکه‌های توزیع ما فرسوده‌اند یا درعمق بالا قرار دارند که در حین اجرای طرح‌های این نهادها، آسیب می‌بینند که توان شرکت برای تعمیر و بازسازی این موارد پایین است و نیازمند کمک از اعتبارات دو نهاد صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی هستیم.

رشیدی تاکید کرد: در مجموع بارش‌های چند روز اخیر، به تاسیسات آب و فاضلاب ۵۲ روستای استان آسیب وارد شد ضمن آن‌که آب در ۲۵ روستای استان نیز قطع است که با تلاش کارکنان ما در حال اصلاح و رفع عیب هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان با تاکید برکمبود اعتبار در این سازمان اظهار کرد: معاونین بهره برداری و طرح و توسعه ما هر دو رتبه‌های برتر کشوری را دارند و با همه کمبود اعتبارات در مدت کوتاه ۳۸ رتبه برتر کشوری داشتیم.

مدیرعامل آبفار استان کرمان با اشاره به این‌که ۷ درصد روستاهای بالا ۲۰ خانوار کشور در استان کرمان قرار دارد، تصریح کرد: ۱۴ درصد روستاهای فاقد آب کشور و ۱۷ درصد آب‌رسانی سیار در کشور مربوط به استان کرمان است.

وی اظهار کرد: سطح بهره‌مندی آب روستایی در استان ۶۷ درصد است، در حالی که متوسط کشور ۷۴ درصد است و علت این عقب افتادگی ما چند مسئله است، یکی گستردگی استان و بالا بودن جمعیت روستایی و دیگری ۱۷ سال خشکسالی و هدایت اعتبارات به این سمت بوده است.

رشیدی با اشاره به تامین آب روستاهای استان از ۶۰۰ حلقه چاه تصریح کرد: از این چاه‌ها ۴ هزار و ۱۸۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و ۹۹۶ مخزن ذخیره آب داریم که اگر برای هرکدام یک نیروی نگهداری نیاز باشد به ۳ هزار نیرو نیاز است، در حالی که ما فقط ۵۶۰ کارمند و ۳۲۰ آبدار در روستاها داریم.

وی تاکید کرد: یکی از معضلات کار ما بحث ناپایداری منابع تامین آب است، به طور مثال ۱۶ روستا را با ۶ میلیارد تومان اعتبار قرضی آماده کردیم اما متاسفانه چاه بعد از ۳ ماه خشک شد و گویی تمام اعتبارات ما به هدر رفت.

مدیرعامل شرکت آبفار استان با تاکید براین‌که قرار بود در قالب طرح همیاران آب در ۵ سال ۳۰ هزار کنتور خراب را تعویض کنیم، گفت:همکاران ما موفق شدند در همان یک سال اول به تعهد خود عمل کنند.

وی از وجود ۱۰۱ پروژه نیمه تمام در این شرکت خبر داد و افزود: از صفر تا ۱۰۰ این پروژه‌ها تعریف ومطالعه و برنامه‌ریزی شده و برای اجرای این پروژه‌ها باید۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم تا به پایان برسند در حالی که اعتبارات دولتی بسیار ناچیز است.

رشیدی اظهار کرد: در کنار این پروژه‌ها، پروژه های مجتمع آب روستایی و دیگر پروژه‌های خط انتقال و... را داریم که مجموعا ۹۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای رسیدن به برنامه ۱۰۰ درصد تامین آب نیاز است که منتظر اعتبار تبدیل ارزی ۵۰۰ میلیارد دلاری دولت هستیم و بقیه اعتبار را باید از منابع غیر دولتی تامین کرد وگرنه طرح‌ها سال‌های متمادی معطل خواهند ماند.

مدیرعامل آبفار استان با اشاره به این‌که در روستاها حجم کار بسیار بالاست، گفت: در حال حاضر غیر از ۷۰۰ روستای فاقد آب، ۵۶۷ روستای استان نیز با کمبود آب مواجه هستند که شامل ۶۴ هزار خانوار می شوند ضمن آن‌که ۷۶۰ لیتر کمبود آب داریم که برای جبران آن نیاز به حفر ۶۰ حلقه چاه است و منبع آب ۱۶۳ روستا آب شور شده که باید برای آنها نیز فکری شود.

 

ایسنا

    نظرات