پیش‌بینی رشد ۷۰ درصدی مصرف گاز تا ۱۰ سال آینده

پیش‌بینی رشد ۷۰ درصدی مصرف گاز تا ۱۰ سال آینده

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: در حال حاضر بخش صنعتی در استان بیشترین سهم مصرف گاز را به خود اختصاص داده که این بخش ها شامل نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، کارخانه‌های سیمان و صنایع کشاورزی با سهم بیش از ۹۴ درصد است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سیدناصر حسینی‌نژاد اظهارکرد: میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری در استان خیلی کم است در حالی که در استان‌های دیگر کشور بیش از ۳۵ درصد مصرف گاز کل سال به این بخش‌ها اختصاص دارد و پیامد این مساله این است که خوزستان بیشترین اثر را در بخش ارزش افزوده و اقتصاد کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال مصادف با پنجاهمین سال تاسیس شرکت گاز در کشور است، افزود: از حدود ۵۵ سال گذشته در جوامع جهانی بحث محیط زیست و اهمیت آن شکل گرفت، به همین جهت صنعت به دنبال منابع دیگری از انرژی و سوخت بود که بتواند آلاینده‌های زیست محیطی را کمتر کند؛ با شناخت گاز و ارزش حرارتی بالا و هزینه‌های کم انتقال آن نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی و مزیت کاهش آلایندگی زیست محیطی آن، خیلی سریع این انرژی سهم زیادی از تامین انرژی جهان را به خود اختصاص داد.

حسینی نژاد تصریح کرد: فعالیت گازرسانی در خوزستان از سال ۴۸ آغاز شد و اهواز با چند ماه تاخیر پس از شیراز، دومین شهر کشور بود که گازرسانی شد.

عقب ماندگی خوزستان در گازرسانی به دلیل جنگ تحمیلی

وی عنوان کرد: تا قبل از انقلاب فعالیت خاصی در زمینه گازرسانی انجام نشد و پس از آن نیز با جنگ تحمیلی ۸ ساله روبه‌رو شدیم و به دلیل نگاه گرمسیری به استان و اولویت گازرسانی به استان‌های سردسیر در زمان جنگ، گازرسانی به استان در آن سال‌ها رشد پیدا نکرد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد انرژی کشور از طریق گاز تامین می‌شود، گفت: مزیت‌های استان در منطقه و اینکه بزرگترین و مهمترین منطقه نفتخیر کشور است، از طرفی دسترسی به آب‌های آزاد و داشتن مرز زمینی و مزایای دیگر موجب شده است که خیلی از کارخانجات و صنایع بزرگ کشور در این استان احداث شود و بنابراین رشد و توسعه این صنایع، نیاز به انرژی را ایجاب می‌کند.

بهره مندی ۷۴ شهر خوزستان از نعمت گاز

حسینی نژاد با اشاره به وضعیت گازرسانی به شهرهای استان اظهار کرد: از ۷۸ شهر استان ۷۴ شهر تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته‌اند و علاوه بر این‌ها در ۴ شهر دیگر نیز شامل فتح المبین، آبژدان، قلعه خواجه و بیدروبه در حال اجرای عملیات گازرسانی هستیم؛ برنامه داریم تا پایان سال ۹۵ این چهار شهر را از نعمت گاز برخوردار کنیم.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط جغرافیایی برخی مناطق انتقال گاز از طریق خط لوله غیر اقتصادی است به همین دلیل برنامه داریم انتقال گاز به چنین نقاطی را از طریق گاز فشرده یا CNG انجام دهیم که در حال حاضر شهر بیدروبه از این طریق گازرسانی خواهد شد و این طرح، کار جدیدی است که خوزستان در این زمینه از سایر استان‌ها جلوتر است.

انتقال گاز فشرده به مناطق صعب‌العبور

حسینی نژاد افزود: انتقال گاز فشرده به مناطق صعب‌العبور به صرفه‌تر است زیرا ایجاد خط لوله‌ و انتقال برای چنین مناطقی به دلیل کوهستانی بودن مسیر، هزینه‌های زیادی در پی دارد اما انتقال گاز به صورت فشرده در این شرایط خیلی به صرفه‌تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: گاز روستاهای صعب العبور را نیز با گاز فشرده تامین می‌کنیم اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده در سال‌های گذشته انجام این کار در کشور با تاخیراتی روبه‌رو شد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: همجنین گازرسانی به شهر سالند دزفول جزو برنامه‌های ما است که با استفاده از خط انتقال لالی به سمت سالند، تا پایان سال شبکه داخلی این منطقه احداث می‌شود؛ متاسفانه به دلیل این‌که مسیر لوله برای گازرسانی به این شهر وجود نداشت، از گاز بهره‌مند نبود که با احداث خط لوله لالی، این شهر نیز در برنامه پروژه‌های اجرایی گازرسانی شرکت قرار گرفت.

آبادان در بخش گازرسانی عقب است/شروع ۱۷ پروژه گازرسانی در آبادان

حسینی نژاد تصریح کرد: از بین شهرهای گازدار ما، آبادان مقداری در بخش گازرسانی عقب افتاده بود، به دلیل این‌که در سال‌های گذشته طرح اجرای شبکه‌های فاضلاب با پروژه‌های گازرسانی تداخل داشت، بنابراین سال‌های گذشته تصمیم گرفته شده بود که عملیات گازرسانی متوقف شود و زمانی که اجرای شبکه فاضلاب به پایان برسد، عملیات گازرسانی مجدداً فعال شود.

وی اظهار کرد: از طرفی عدم تامین منابع مالی نیز عقب ماندگی این شهر و مشکل گازرسانی را دو چندان کرد که با رایزنی‌هایی که با مسئولان این شهرستان داشتیم، پروژه‌های گازرسانی فعال شده است.

حسینی نژاد گفت: ۱۷ پروژه گازرسانی در آبادان آغاز شده و اکنون در تمام مناطق این شهرستان در حال اجرای کار هستیم و پیش بینی می‌شود تا سال آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد؛ درصد بهره‌مندی کنونی آبادان از گاز ۵۳ درصد است که با تکمیل پروژه های فعلی در حال اجرا، به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

بهره‌مندی ۹۳ درصدی جمعیت شهری و ۵۵ درصدی روستاهای خوزستان از گاز

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان خاطرنشان کرد: به طور کلی در استان ۹۳ درصد جمعیت شهری را تحت پوشش گاز قرار دادیم و میزان برخورداری در روستاها نیز ۵۵ درصد است و اکنون ۱۲۰۰ روستای پرجمعیت استان از گاز بهره‌مند هستند.

وی عنوان کرد: بر اساس دستور وزیر نفت تا پایان سال ۹۵ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند و به همین دلیل بیشتر فعالیت‌های ما در این راستا قرار دارد؛ در طول ۸ ماه گذشته بیش از ۷۰۰ کیلومتر عملیات گازرسانی در شهرها و روستاهای استان انجام شده که این عدد و حجم فعالیت معادل دو برابر کل فعالیت‌های سال گذشته است.

حسینی نژاد ادامه داد: امیدواریم تا پایان امسال با توجه به تعداد پروژه‌های تعریف شده و در حال اجرا، فرآیند کار شتاب بیشتری بگیرد که این عقب افتادگی در بخش گازرسانی در خوزستان جبران شود.

پیش بینی رشد ۷۰ درصدی مصرف گاز در خوزستان تا ۱۰ سال آینده

وی خاطرنشان کرد: در بخش مصارف گاز در خوزستان سالانه حدود ۱۵٫۵ تا ۱۶ میلیارد مترمکعب در استان مصرف گاز داریم که این عدد بدون احتساب تزریق گاز در چاه‌ها است.

حسینی نژاد اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم تا ۱۰ سال آینده میزان مصرف گاز در خوزستان ۷۰ درصد رشد پیدا کند و این یعنی مصرف گاز به ۸۵ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد؛ بنابراین باید راهکاری برای جلوگیری از چالش پیش رو از جهت عدم توازن مصرف و تامین گاز برای سال‌های آینده اندیشید.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان بیان کرد: با توجه به توسعه صنایع در استان و نیروگاه‌های جدید در حال احداث و توسعه صنایع موجود، دو دیدگاه وجود دارد. یک نگاه روبنایی یعنی توزیع شبکه گازرسانی در بخش خانگی و تامین رفاه برای شهروندان است و نگاه دوم که اصل کار است و ما باید زیرساختی را ایجاد کنیم که متناسب با میزان مصرف ۱۰ سال آینده باشد.

بی‌توجهی به الگوی مصرف به ویژه در بخش صنعت

وی درباره احتمال محدودیت تامین گاز در زمستان امسال در استان اظهار کرد: در حال حاضر با میزان مصرف موجود و خطوط جدید انتقال گاز برای استان‌های سردسیر، به نظر می‌رسد ما محدودیتی نداشته باشیم اما یادمان باشد برای جلوگیری از چالش‌ها باید به میزان مصرف توجه کنیم؛ متاسفانه به بخش الگوی مصرف اصلاً توجهی نشده است و به ویژه در استان ما که بیشترین مصرف را در بخش صنعت دارد، به این مساله بی توجهی می‌شود.

حسینی نژاد یادآور شد: در بخش کشاورزی نورم مصرف گاز نسبت به نورم جهانی ۲٫۵ برابر است و در نیروگاه‌ها به طور متوسط به ازای تولید هر مگاوات برق حدود ۲۵۰ مترمکعب گاز مصرف می‌شود اما برخی از نیروگاه‌های استان به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف، برای تولید یک مگاوات به جای ۲۵۰ مترمکعب، ۳۶۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

لزوم فرهنگ‌سازی در مصرف گاز

وی بیان کرد: نگاه ما بهینه‌سازی مصرف در همه بخش‌ها است. الان با استفاده از کارشناسان دانشگاه شهید چمران به سمت ارائه راهکارهای بهینه سازی مصرف در بخش‌های صنعتی از جمله کوره‌های آجرپزی هستیم. در خیلی از نقاط جهان کوره‌های آجرپزی، مجهز به فناوری جدیدی هستند و میزان مصارف را از این طریق بهینه کرده‌اند اما در خوزستان میزان مصرف خیلی بالا است.

حسینی نژاد عنوان کرد: درست است که گاز یک منبع انرژی پاک به شمار می‌رود و آلایندگی کمتری به سایر انرژی‌ها دارد اما به آن کم توجه هستیم زیرا سهل الوصول در اختیار ما است و ارزش آن را متوجه نیستیم. در حالی که کشورهای کم بهره یا بی بهره از گاز به شدت به دنبال بهینه سازی مصرف هستند و لازم است تا علاوه بر تامین زیرساخت‌ها، در بخش مصرف به ویژه در صنعت نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در مصرف گاز فرهنگ‌سازی شود. بنابراین هدف اصلی شرکت، تداوم پایداری تامین انرژی برای صنایع و مردم است و بهبود فرآیند توسعه پایدار استان با ایجاد زیرساخت‌ها در جهت اجرای اقتصادی مقاومتی است.

از نظر گازرسانی و مصرف در جهان خیلی عقب هستیم

حسینی نژاد با بیان اینکه نسبت به شرایط جهان از نظر گازرسانی و مصرف خیلی عقب هستیم، گفت: کارهای خوبی انجام دادیم اما کارهای دیگری داریم که می‌تواند در جهت اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد؛ استان ما زمینه این کار را بیشتر از جاهای دیگر دارد و در آینده طرح‌هایی اجرا خواهیم کرد که در خصوص درآمد کشور و ارزش افزوده بالاتر و دستیابی به فناوری بیشتر، جهش خواهیم داشت.

تامین روزانه یک میلیون مترمکعب گاز برای جایگاه‌های سی ان جی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان این‌که نگاه شرکت علاوه بر تامین نیاز انرژی، نگاهی اقتصادی است، افزود: در سال‌های اخیر ایجاد جایگاه‌های CNG برای سوخت خودروها به گونه‌ای بود که اثر تحریم‌ها را کم‌رنگ کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه یک میلیون مترمکعب گاز را از طریق جایگاه‌ها برای سوخت خودروها تامین می‌کنیم. ارزش حرارتی گاز نسبت به بنزین معادل یک لیتر است یعنی یک مترمکعب گاز تقریبا معادل یک لیتر بنزین است.

حسینی نژاد افزود: با شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی هماهنگ شده تا در جاهایی که امکان احداث جایگاه وجود دارد، جایگاه احداث شود و در حال حاضر ۱۰۵ جایگاه CNG دو منظوره و تک منظوره در استان فعال است و این تعداد یک میلیون مترمکعب گاز را تامین می‌کنند.

گازرسانی به ۲۶ شهرک صنعتی در خوزستان

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به گازرسانی به شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: تاکنون ۲۶ شهرک صنعتی را گازدار کردیم که امکان تامین سوخت برای این تعداد مهیا شده است.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت گاز از محل منابع داخلی است، یادآور شد: در سال‌های گذشته اعتبارات عمرانی شرکت حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بود اما در حال حاضر در ۸ ماهه گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داشتیم.

درآمد فروش گاز به خزانه می‌رود

حسینی نژاد افزود: همه مبالغ حاصل از فروش گاز در خزانه مرکزی نگهداری می‌شود اما بخشی از آن با توجه به نیاز استان و پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، برای رفع نیازها به استان بر می‌گردد و درصدد هستیم با توجه به گسترش پروژه‌های تعریف شده و در حال اجرا میزان اعتبارات را به سه برابر برسانیم.

وی ادامه داد: در راستای اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات داخلی نیز بیشتر تجهیزات مورد نیاز شرکت از داخل استان تامین می‌شود و اخیرا ۲ مناقصه برگزار کردیم که دو کارخانه خوزستانی تولیدکننده لوله شامل لوله سازی اهواز و سپنتا برنده شده‌اند.

شورای اقتصاد تعیین کننده تعرفه‌های گاز خانگی و صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در خصوص افزایش تعرفه‌های اشتراکات خانگی و صنعتی اظهار کرد: شرکت در رابطه با تعرفه گاز تصمیمی نمی‌گیرد و شورای اقتصاد این مبالغ را تعیین می‌کند.

حسینی نژاد بیان کرد: گاز بها شامل دو بخش آبونمان و مصارف می‌شود. خوزستان ۸ ماه از سال هوای گرم دارد و در این مدت میزان مصارف کمتر است. آبونمان مبلغی است که برای نگهداری شبکه استفاده می‌شود.

گله‌مندی از شهروندان به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها

وی گفت: ما در بخش وصول مطالبات گله‌مندی از شهروندان داریم زیرا تامین نقدینگی پروژه‌های گازرسانی منوط به وصول مطالبات است. در حقیقت هر چه میزان وصول مطالبات کمتر باشد، تامین نقدینگی برای پروژه‌های گازرسانی کمتر خواهد بود.

انباشت بدهی از مشکلات شرکت گاز خوزستان

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات استان انباشت بدهی‌های که بعضا سالانه در بخش‌های صنعتی و خانگی اتفاق می‌افتد که در بخش صنعتی زیاد دیده می‌شود که در حال حاضر میزان مطالبات وصول نشده شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان است.

حسینی نژاد با تاکید بر لزوم پرداخت بهای گاز توسط جایگاه داران سی ان جی، نسبت به قطع گاز جایگاه‌داران دارای بدهی هشدار داد و عنوان کرد: تلاش ما بسط فرهنگ پرداخت قبوض مصرفی است که انتظار داریم مشترکان چه در بخش خانگی چه تجاری به این مساله توجه کنند.

 

ایسنا

    نظرات