فشار شهرهای اقماری به تهران

فشار شهرهای اقماری به تهران

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن با اشاره به فشار شهرهای اقماری به کلان‌شهرهایی همچون تهران، بی‌توجهی به ایجاد جذابیت‌های اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی در پهنه کشور را در ایجاد این فشار و گسترش نامتوازن، موثر دانست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمدمهدی مافی اظهار کرد: دولت‌ها طرح‌های آمایشی که در یک بازه زمانی میان مدت و بلندمدت زمین‌هایی را در پهنه‌هایی با ویژگی‌های قابل سکونت تولید کنند، ندارند. البته در کشور ما این زمینه وجود دارد اما کمتر اجرایی شده است. معمولا ساخت و ساز در شهرهای اقماری انجام می‌شود؛ در حالی که می‌توانیم با جذابیت‌های جغرافیایی و اقتصادی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در قطب‌های جمعیت‌پذیر را در سراسر کشور بررسی و در زمین‌های اطراف آن قطب‌ها به ایجاد شهر بپردازیم.

وی افزود: به طور مثال قطب‌های دانشگاهی می‌تواند در پهنه‌های اقلیمی که آب و هوای خوبی دارد ایجاد شود. یا قطب‌های گردشگری، صنعتی یا مذهبی می‌توانند با توجه به ظرفیت شهرها مورد لحاظ قرار گیرند. این کار در کشور چین انجام شده و هر استانی برای یک نوع کالا و تولید، شاخص شده است.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که جذابیت‌های اقلیمی باعث تولید زمین قابل سکونت می‌شود گفت: به دلیل عدم توجه به این مساله در کشور، شهرهای بزرگ مدام در حال گسترش هستند و فشار به مرکز شهر است؛ چرا که گسترش متناسب با ایجاد زیرساخت نیست.

مافی بر توزیع جمعیت به صورت متوازن تاکید و تصریح کرد: جمعیت باید به طور متوازن گسترش یابد. این مساله امنیت اجتماعی و سیاسی را به دنبال می‌آورد و باعث رشد و شکوفایی زندگی شهری می‌شود.

وی یادآور شد: حدود ۱۵ درصد جمعیت کشور در شهر تهران و اطراف آن جمع شده؛ در حالی که پهنه تهران نسبت به کل کشور درصدی بسیار جزئی است. لذا با برنامه‌های بلندمدت و ایجاد زمینه و زیرساخت‌های لازم در سراسر کشور باید به توزیع این جمعیت پرداخت.

 

ایسنا

    نظرات