گلایه استاندار خراسان شمالی از میزان مصرف آب در استان

گلایه استاندار خراسان شمالی از میزان مصرف آب در استان

http://www.bananews.ir/استاندار خراسان شمالی گفت: جریان اقتصاد مقاومتی را در حوزه‌های اجتماعی و مردمی نهادینه کنیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir سیدعلی‌اکبر پرویزی در دومین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با عنوان ارایه برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی در حوزه آب اظهار کرد: باید موضوع اقتصاد مقاومتی را از وظایف اجرایی روزمره دستگاه‌های اجرایی جدا کرد و تمام این موضوعات را به دولت ارجاع ندهیم.

وی افزود: اگر با این تفکر که تمام موضوعات به دولت برمی‌گردد و در حوزه اداری باید اقتصاد مقاومتی را دنبال کرد، هیچ‌گاه به نتیجه نخواهیم رسید، چرا که اگر مشارکت مردم، بخش خصوصی، تولید کنندگان و مصرف کنندگان در این مسیر صورت نگیرد دولت به تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

وی توضیح داد: این‌که مدیریت اقتصاد مقاومتی یعنی انجام اقدامات توسط دولت، به نوعی با این تفکر به انحراف رفته‌ایم و نمی‌توانیم اهداف والای مقام معظم رهبری را در این حوزه به خوبی محقق کنیم.

پرویزی خاطرنشان کرد: بهینه مصرف کردن منابع، رعایت الگوی مصرف و بهره‌گیری از توان نیروها می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی با تاکید بر این‌که دولت حامی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش‌های خصوصی و جامعه است، تصریح کرد: یکی از چالش‌های کشور در بحث پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه مصرف است، این‌که از وقت جلسات و سخنرانی‌ها تا موضوعات جزئی‌تر را نمی‌توانیم به درستی مدیریت کنیم، در حالی‌که این موضوع باید تبدیل به فرهنگ شود و دولت تنها حامی این برنامه‌هاست.

استاندار خراسان شمالی گفت: مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی این است که جریان اقتصاد مقاومتی را در حوزه‌های اجتماعی و مردمی نهادینه کنیم و از سوی دیگر بخش عمده وقت خود را در استان به فرهنگ سازی ساختارهای اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده اختصاص دهیم و مدیران نیز باید در همین مسیر حرکت کنند.

پرویزی با ابراز نگرانی از این‌که در حال حاضر بحران کمبود آب به یک معضل جهانی تبدیل شده، اظهار کرد: تنها با سرمایه‌گذاری در بخش آب نمی‌توان کمبود آب را جبران کرد، چرا که باید مصرف بهینه آب در مصرف کننده تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از ذخایر منابع آب زیرزمینی، آب موردنیاز تامین می‌شد اما اکنون با کمبود این ذخایر آبی مواجه شدیم که اگر در ۳۰ سال پیش این موضوع به درستی مدیریت می‌شد در حال حاضر شاهد کمبود آب نبودیم.

پرویزی در ادامه توضیح داد: نباید به اسم اقتصاد مقاومتی همان چند صنعت اندک استان را با چالش مواجه کنیم که البته تنها با کار جمعی می توان منابع آبی کشور را مدیریت کرد و در بخش‌هایی همچون جهادکشاورزی، صنایع، آب و فاضلاب شهری و روستایی و یا نحوه نگهداری منابع آب نسبت به مدیریت منابع آب نگاه عالمانه و دقیقی داشت.

وی بیان کرد: باید تصمیماتی اتخاذ شود تا هم مصرف مردم در حوزه آب بهینه شده و هم دستگاه‌های اجرایی در مسیر درستی حرکت کنند.

پرویزی گفت: باید کمیته‌ای با مشارکت اداراتی همچون آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی و جهادکشاورزی تشکیل شود و برنامه‌های در ارتباط با راهکارهای تامین منابع آب مستمر برای استان و جلوگیری از گسترش بحران آب ارایه شود و مهم‌تر این‌که مصرف کنندگان عمده نیز این مسیر را به درستی ادامه دهند.

وی به راهکارهای مصرف بهینه آب در حوزه صنعت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حوزه صنعت باید برای صنایع بزرگ پرمصرف آب، کنتورهای حجمی نصب شود و در بخش کشاورزی با مدیریت صحیح منابع، تغییر الگوی کشت، کشت به موقع و حذف کشت‌های غیرضروری، مصرف آب را مدیریت کرد.

پرویزی با انتقاد از این‌که میزان مصرف آب مردم استان بی‌رویه و لجام گسیخته گزارش شده، تصریح کرد: برای کنترل این موضوع باید افزایش تعرفه و آموزش و اطلاع رسانی به مردم را در دستور کار قرار داد تا این مصرف به درستی مدیریت شود و شاهد هدررفت حجم عظیم آب این مایه ارزشمند و حیاتی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر در این استان مصرف آب داریم که متاسفانه رقم بزرگ و قابل توجهی است که با کنترل توسط مصرف کنندگان عمده و مردم می‌توانیم بخش عمده‌ای از حجم آب را حفظ و ذخیره کرد و نباید نیازمند منابع آب سایر کشورها شویم.

 

ایسنا

    نظرات