فقط انبوه‌سازان از فروش قسطی مسکن منتفع می‌شوند

فقط انبوه‌سازان از فروش قسطی مسکن منتفع می‌شوند

http://www.bananews.ir/کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در طرح فروش قسطی مسکن فقط انبوه‌سازان منتفع می‌شوند، گفت:با توجه به رقم بالای اقساط ماهانه، طرح فروش قسطی مسکن فقط مناسب اقشار خاص جامعه است و نمی‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ فرهاد بیضایی با بیان این‌که طرح فروش اقساطی مسکن مبتنی بر افزایش نقدینگی نیست، افزود:‌ این طرح از یک سو خیلی منجر به تحریک تقاضا در بازار مسکن نمی‌شود و از سوی دیگر هم سهم ناچیزی در تامین مسکن در جامعه دارد.

وی با بیان این‌که اصل تضمین فروش اقساطی مسکن ریسک پذیری سازنده و خریدار را در بازار کاهش می‌دهد، تصریح کرد: این طرح در دراز مدت باعث بالا رفتن سطح معاملات مسکن و افزایش سرعت گردش نقدینگی در بازار مسکن می‌شود.

وی با اشاره به اقساط ۳ تا ۳٫۵ میلیون تومانی ماهانه این طرح، بیان کرد: با توجه به رقم بالای اقساط ماهانه، طرح فروش قسطی مسکن فقط مناسب اقشار خاص جامعه است و نمی‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نباید انتظار داشته باشیم دولت با استفاده از این سیاست نیازهای اقشار متوسط به پایین را پوشش دهد، گفت: این سیاست بیشتر مبتنی بر افزایش تولید در حوزه انبوه‌سازی مسکن است و بیشتر از این‌که مصرف‌کننده گروه‌های هدف منتفع شوند این تولیدکنندگان و انبوه‌سازان هستند که از این سیاست منتفع می‌شوند.

بیضایی در عین حال با اشاره به این‌که فروش قسطی مسکن طرح خوبی کار خوبی است چراکه فروش سازنده تسهیل می شود، افزود: اجرای طرح مذکور افازیش ارزش افزوده در بخش ساختمان را در بلند مدت به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که لزومی ندارد دولت روی جزئیات فروش قسطی مسکن ورود پیدا کرده و نرخ سود تثیت شده را برای آن در نظر بگیرد، اظهار کرد: نرخ سود باید با توافق تولیدکننده و مصرف کننده حاصل شود، در شرایط فعلی بازار تولید کننده‌ها بیشتر به دبنال این هستند که تولیدات خود را به بازار عرضه کنند و در این‌صورت خریدار خیلی ضرر نمی‌کند.

وی ادامه داد: ورود دولت به جزئیات طرح به زیان خریدار بوده و در نهایت این نوع دخالت در نرخ سود باعث شکست طرح فروش قسطی مسکن و کاهش استقبال مردم را به دنبال دارد.

 

تسنیم

    نظرات