ساماندهی و مدیریت مصرف با کاهش میزان اتلاف انرژی

ساماندهی و مدیریت مصرف با کاهش میزان اتلاف انرژی

www.bananews.irایجاد و ساماندهی مدیریت مصرف انرژی در کشور در شرایطی که باعث شده شدت انرژی در کشور به بیشتر از حدود سه و نیم برابر حد منطقی برسد از ضروریات اصلی است و چنانچه مصرف مهار نشود هر چقدر به تولید اضافه کنیم باز با مشکل مواجه خواهیم شد.

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریبا ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده ی هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. چنین پنجره ای چهار مشکل عمده ایجاد می کند که عبارتند از بالا بودن تلفات حرارت و برودت، فراهم نشدن آسایش ساکنین از حیث صدا، بخار گرفتن پنجره ها در فصول سردو نفوذ عوامل بیرونی به داخل که برای کاهش مشکلات ناشی از پنجره ها، می توان از راه های مختلف یک لایه هوایی ساکن بین فضای داخلی یا خارج پنجره ایجاد کرد.

دوجداره کردن شیشه باعث افزایش کارایی وجلوگیری از اتلاف انرژی و در نهایت صرفه جویی خواهد شد.پنجره دوجداره دارای دو شیشه هم اندازه بوده که بوسیله یک فاصله گذار با فاصله معینی (بین ۶ الی ۱۶ میلیمتر) از یکدیگر قرار گرفته و داخل این فاصله گذار بوسیله مواد مخصوص جاذب رطوبت (سیلیکا زل) پر شده و باعث جذب رطوبت بین شیشه ها شده و از بخار گرفتگی بین دوجدار شیشه جلوگیری می نماید. و پس از جسباندن این دوشیشه به یکدیگر که به بوسیله چسب مخصوص (butyl ) یا ( پلی سولفات) هوای داخل آن تخلیه شده و با گاز خنثی(آرگون یا کریپتون) پر می شود و این امر تا ۱۰% راندمان و بهره وری در صرفه جویی را در پی دارد.

بتازگی برچسب های شفافی ساخته شده که می توان آن را به راحتی روی شیشه های پنجره نصب نمودو بخشی از خواص پنجره های دوجداره در پنجره های معمولی را حاصل نمود. استفاده از این روش در تابستان ۸۰% کاهش ورود گرما را به داخل ساختمان حاصل نموده ولی در زمستان حداکثر۳۰% باعث کاهش تلفات حرارتی در ساختمان خواهد بود. ولی باید بخاطر داشت فریم درب و پنجره ها که از مواد فلزی ساخته شده اند ونیز درز های موجود در این قبیل پنجره ها کماکان باعث اتلاف انرژی در ساختمان خواهد بود.

اصغر خطیبی رییس هیات مدیره شرکت زرین بنا و پارسیان –سیندژ ،با بیان اینکه با توجه به پدیده مسکن مهر و نیاز داخل این شرکت با تولید پروفیل های UPVC و پنجره های نوین دو جداره در ایران قادر به جوابگویی به صادرات نیست گفت: در شرایط کنونی فقط می توانیم مصارف داخل را پوشش داده و با اختصاص یارانه ها به این پنجره ها می توان کمک شایانی به بازسازی خانه ها توسط افراد شود.

خطیبی با بیان اینکه این پنجره ها ظرف یک سال با گذشت عمر آنها با توجه به ذخیره سازی انرژی قیمت خود را مستهلک کرده خاطرنشان کرد: استفاده از این پنجره علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی کاملا به صرفه و اقتصادی است.

وی افزود: دوجداره نمودن پنجره ها باعث کم شدن ورود سر و صدا به داخل می شود و همچنین باعث کاهش اتلاف گرمای ساختمان و بخار گرفتگی شیشه ها در فصول سرد سال و کاهش اتلاف برودت ساختمان در فصول گرم سال خواهد شد.

وی با بیان این که هر اندازه فاصله بین دوشیشه بیشتر باشد کارآئی آن بیشتر شده و بهترین راندمان در جلوگیری از اتلاف انرژی را دارد گفت: البته این کار به هیچ عنوان از ورود نور جلوگیری نمی کند ولی باعث کاهش شدت گرمای خورشید به داخل ساختمان می شود. اما در فصول گرم سال برای کاهش ورود گرما به داخل ساختمان باید جلوی تابش مستقیم خورشید را از راه پنجره مسدود کرد.

رییس هیات مدیره شرکت زرین بنا و پارسیان –سیندژ، درخصوص کاهش مصرف انرژی این پنجره ها گفت: استفاده از پنجره ۲ و ۳ جداره تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و نقش مناسبی در کاهش قیمت تمام شده محسوب می شود.

وی افزود: ۴۵ درصد از سوخت کل کشور مربوط به بخش مسکن است که استفاده از این پنجره در مسکن مهر می تواند علاوه بر کاهش انتقال صدا از آلودگی هوا که درحال حاضر معضلی است جلوگیری کند.

منبع: ایسکانیوز

    نظرات