استاندار اصفهان: حفاظت از میراث فرهنگی باید با مشارکت مردم باشد

استاندار اصفهان: حفاظت از میراث فرهنگی باید با مشارکت مردم باشد

http://www.bananews.ir/استاندار اصفهان گفت: حفاظت از میراث فرهنگی تنها از طریق سازمان امکان‌پذیر نیست و باید با مشارکت همه مردم صورت پذیرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رسول زرگرپور در دومین جلسه انجمن میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: تا پایان امسال همه شهرستان‌ها نسبت به تشکیل انجمن میراث فرهنگی اقدام خواهند کرد و کل استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

زرگرپور با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی تنها از طریق سازمان امکان‌پذیر نیست، یادآور شد: حفاظت از میراث فرهنگی باید با مشارکت همه مردم انجام شود.

وی افزود: در بسیاری از روستاها آثار با ارزشی وجود دارد که ممکن است در بدو امر مورد توجه قرار نگیرد ولی گنجینه‌های باارزشی هستند که باید حفظ و مراقبت شوند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی با بسیاری از دستگاه‌ها تداخل کاری دارد، تاکید کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها در این خصوص باید ایجاد شود و انجمن میراث فرهنگی استان، شهرستان و بخش می‌تواند در ایجاد این هماهنگی ورود پیدا کند.

وی فرهنگ‌سازی را در این خصوص مهم برشمرد و گفت: انجمن‌ها نقش اصلی را در فرهنگ سازی ایفا می‌کنند و که باید در این خصوص تلاش کنند.

زرگرپور با بیان اینکه خیرین در استان اصفهان بسیار فعال و پیشرفته هستند، اظهار کرد: خیریه‌ها به صورت تخصصی کارهای بزرگی را انجام داده‌اند و شاید رمز موفقیت خیریه‌ها در استان غیردولتی بودن آن‌ها باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی نیز ورود و حضور خیریه‌ها بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود و می‌تواند یکی از موفق‌ترین خیریه‌ها باشند.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به جلوه های ویژه گردشگری مسجد جامع اصفهان، گفت: در بازدید اخیر از این مکان تاریخی مشاهده کردم که معماری ۱۰ دوره و سلسله در آن مشهود است ولی همچنان ناشناخته مانده است.

وی تاکید کرد: این گوهر گرانقدر باید برای هموطنان داخلی بیشتر شناخته شود و ورودی مسجد که از آن به‌عنوان جلوخان یاد می‌شود باید از حالت فعلی خارج شود.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید زمانبندی همراه با اولویت بندی برای مرمت و احیاء مکان‌های مختلف این مسجد در نظر گرفته شود، گفت: باید ورودی مسجد و تعمیر و بازسازی سایر بخش‌های مورد نیاز گردشگران در اولویت قرار گیرد و مدیریت استان آماده حمایت از این امر است.

وی افزود: در خصوص آرایه‌هایی که در مسجد برای حفاظت از آثار ایجاد شده است، رعایت جلوه‌های ویژه و جذابیت‌های نگاه یک گردشگر انجام شود.

استانداراصفهان در ادامه با اشاره به مرمت آثار تاریخی میدان نقش جهان، گفت: مطالعات کامل استحکام بخشی این میدان تاریخی توسط یک هیئت آلمانی در حال انجام است و با حمایت شهرداری اصفهان و توسط میراث فرهنگی باید اقدام شود.

 

ایسنا

    نظرات