افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن منطقی است

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن منطقی است

http://www.bananews.ir/رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت: با افزایش میزان وام مسکن و اعلام شرایط جدید خرید اوراق، تقاضا برای این اوراق افزایش پیدا کرده و افزایش تقاضا موجب رشد منطقی قیمت شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علیرضا توکلی در خصوص افزایش تقاضای برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس گفت: توقع داریم با افزایش میزان وام مسکن، تقاضا برای دریافت وام بیشتر شود که این افزایش تقاضا هم ممکن است رشد منطقی قیمت اوراق را به وجود آورد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

وی به نرخ سود تسهیلات جدید مسکن اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن از ۱۶ به ۱۸٫۵ درصد، این افزایش نرخ سود می تواند مقداری از رشد قیمت اوراق تسهیلات جلوگیری کند و باعث شود قیمت اوراق چندان افزایش پیدا نکند این در حالی است که عرضه و تقاضا قیمت نهایی اوراق را تعیین می کند.

به گفته این مقام مسئول، نرخ سود موثر تسهیلات مسکن در صورت استفاده از وام ۶۰ میلیونی به همراه وام ۱۰ میلیونی جعاله، ۲۳ درصد خواهد بود؛ بنابراین باید افراد آن را با سایر فرصت های وام گیری مقایسه و در خصوص خریداری آن تصمیم گیری کنند.

توکلی با بیان اینکه نرخ سود تسهلات در گذشته ۲٫۵ درصد کمتر از نرخ فعلی بود، در خصوص اینکه آیا افزایش نرخ سود تسهلات مسکن منطقی است؟ گفت: یکی از پارامترهای مهم در اقتصاد، نرخ سود است و بازار سرمایه هم به تنهایی در تعیین نرخ سود موثر نیست و مجموع عوامل اقتصادی با یکدیگر نرخ سود بانکی را تعیین می کنند؛ لذا در مورد تعیین نرخ سود می توان گفت که این سود شرایط اقتصادی را نشان می دهد.

محدودیت‌های جدیدی اعمال نمی‌شود

وی به محدودیت های اعمال شده در خصوص خرید اوراق تسهیلات اشاره کرد و به ایسنا گفت: محدودیت های معاملاتی و زمانی که اعمال شده همان محدودیت هایی است که سال گذشته و با مشورت بانک مسکن اعمال شد که هدف آن جلوگیری از معاملات سوداگرانه است، زیرا در گذشته عده ای به قصد خرید و فروش و انتفاع از افزایش قیمت به این اوراق ورود کرده بودند که مقرراتی وضع شد تا آن افراد از بازار شوند اما اکنون می توان گفت که قیمت اوراق واقعی است و مصرف کنندگان قیمت را تعیین می کنند.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از افزایش قیمت، محدودیت های دیگری اعمال می شود، تاکید کرد: اگر مجددا احساس شود محدودیت های دیگری لازم است گذاشته شود قطعا با مشورت بانک مسکن و کارشناسان سازمان بورس محدودیت ها اعمال خواهد شد اما اکنون شرایط بازار طبیعی بوده و نیازی به اعمال مقررات ویژه ای نداریم. البته تنها در صورت افزایش قیمت، مقررات جدید اعمال نمی شود، زیرا افزایش قیمت در شرایط فعلی طبیعی است چراکه مشتریان اوراق افزایش پیدا یافته‌اند و طبیعی است که تقاضا قیمت ها را افزایش می دهد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی در خصوص علت افزایش تقاضا با وجود رکود حاکم در بخش مسکن گفت: در حال حاضر آمار نهایی تقاضا استخراج نشده و اطلاعات دقیق از میزان واقعی تقاضا در بهمن ماه اعلام می شود اما نکته مهم این است که این اوراق تنها برای خرید مسکن مورد استفاده قرار می گیرد و همین موضوع محدودکننده خرید اوراق است.

توکلی اظهار کرد: شاخصی در فرابورس طراحی شده است که مشخص می کند چه درصدی از معاملات به استفاده کنندگان واقعی اختصاص دارد و چند درصد دیگر معاملات سوداگرانه است که این عدد در گذشته ۱۰ درصد بود اما در دو سال اخیر تا به امروز این عدد بین صفر تا سه درصد بوده است و متوسط ماهانه آن یک درصد است؛ یعنی ۹۹ درصد معاملاتی که انجام می شود به دریافت وام خرید مسکن منتهی می شود.

به گفته این مسئول فرابورس، افزایش نسبی قیمت در روزهای اخیر ناخودآگاه افزایش میزان تقاضا را منتقل می‌کند اما مقدار افزایش تقاضا موضوع مهمی است که در بهمن ماه محاسبه و اعلام می شود.

 

ایسنا

    نظرات