۳۶ درصد بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده است

۳۶ درصد بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده است

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه ۳۶ درصد بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده است، گفت: طبق اعلام دولت در کل کشور ۱۲/۵ درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir عبادلله فتح اللهی، در میزگرد تلویزیونی که با موضوع«بررسی علل کندی بهسازی بافتهای فرسوده» و با حضوراعضای هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران،هیات مدیره بانک مسکن و کارشناس مسکن برگزار شد، با بیان اینکه براساس آمار دولت، منهای تهران در سطح کشور تنها ۷ درصد نوسازی صورت گرفته است، افزود: بافت فرسوده با سه مؤلفه ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و عدم استحکام تعریف می‌شود که در تهران با تمام مشکلات و عدم هماهنگی بین متولیان امر نوسازی ۳۶ درصد بافت های فرسوده نوسازی شده است

وی با اشاره به برخی از اظهار نظرها مبنی بر پیشرفت یک درصدی در ساخت و ساز بافت های فرسوده شهر تهران که دور از واقعیت عینی است خاطر نشان کرد: میانگین سالانه بین ۳ تا ۵ درصد بافت های فرسوده شهر تهران نوسازی می شود .

وی با اشاره به اینکه هر محله‌ای که ۵۱ درصد از آن دارای این سه ویژگی باشد، محله فرسوده شناخته می‌شود، خاطر نشان کرد: ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه طبق برنامه پنج ساله چهارم و پنجم باید سالانه ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نوسازی می شد، گفت: این در حالی است که قانونگذار برای این امر سازو کار لازم را تعبیه و در اختیاز دولت، مدیریت شهری و مدیران اجرایی قرار نداده است و نظارت متناسب با حجم این ماموریت هم در بستر برنامه اتفاق نیافتاده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی شهرداری تهران درعوارض ساخت و ساز بافتهای فرسوده

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات و تخفیف های زیادی را در نظر گرفته اند، افزود: طبق قانون شهرداری ها موظفند تا ۵۰ درصد عوارض نوسازی املاک واقع در بافت فرسوده را تخفیف دهند و به همان میزان هم دولت موظف است جهت تامین زیرساخت های لازم محلات بودجه به بافت تزریق نماید. با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و موافقت شهردار تهران و با هدف تشویق و حمایت مالکان بافت های فرسوده این تخفیف از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد تبدیل شده که نتیجه آن تخفیف ۴۶۰ میلیارد تومان از عوارض ساخت و ساز بوده است.ولی متاسفانه تا کنون دولت جهت تامین زیر ساخت ها هیچگونه بودجه و هزینه ای را به بافت های فرسوده تزریق ننموده است.

فتح اللهی با بیان اینکه در شهر تهران حدود یک میلیون پلاک وجود دارد، افزود: حدود ۲۰۵ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد، که از این میان ۷۷ هزار پلاک تخریب و نوسازی شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در روند نوسازی بافتهای فرسوده ۸۰ هکتار معبر عمومی آزاد و منجر به تعریض کوچه ها، معابر و زیبا سازی فضاهای شهری شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۲ دستگاه اجرایی در نوسازی بافت‌های فرسوده متولی و دارای مسئولیت هستند، گفت: متاسفانه برنامه مدونی برای دستگاه ها در این خصوص وجود ندارد که امیدوارم با راه اندازی ستاد بازآفرینی شهرها که اخیرا اقدام شده است این امر محقق گردد.

فتح اللهی با اشاره به اینکه در نوسازی بافت‌های فرسوده باید به ابعاد مختلف اجتماعی ، فرهنگی و مباحث انسان شناسی نیز توجه داشته باشیم، افزود: این ابعاد شامل نیازهای خدماتی زیرساختی، خدمات هفت گانه، مقاوم سازی محل کار و زندگی می شود.

وی ادامه داد: نوسازی هم شامل مقاوم سازی محیط زندگی ساکنان بافتهای فرسوده می شود و هم محیط اجتماعی مثل معابر، پارک ها و خدمات زیرساختی را در بر می گیرد که این امر به عهده دولت و شهرداری است.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران باید مدل جامعی در ادبیات حقوقی، قانونی، و بودجه کشور برای نوسازی بافتهای فرسوده مشخص شود.

اولویت اصلی برای مدیریت شهری امنیت جانی شهروندان است

فتح اللهی با اشاره به اینکه اولویت اصلی برای مدیریت شهری امنیت جانی شهروندان است، تصریح کرد: زمانی که منابع مالی ما محدود است و سایر دستگاه های دخیل(۳۲ دستگاه اجرایی) پای کار نیستند، نمی توان بافت‌های فرسوده را به حال خود رها و نوسازی آن را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا شهرداری تهران تخفیف های صد در صدی برای بافتهای فرسوده اعمال کرده است، بیان داشت: در آستانه ارایه برنامه ششم توسعه لازم است ردیف های بودجه مشخصی در این برنامه و همچنین برنامه بودجه ۹۵ برای نقش آفرینی ۳۲ دستگاه دخیل در امر نوسازی در نظر گرفته شود.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران زمانی روند نوسازی بافت‌های فرسوده به درستی پیش می رود که مردم، دولت، مدیریت شهری و بخش خصوصی به طور هماهنگ و یکپارچه به ایفای نقش بپردازند.

بودجه و اعتبار لازم برای نوسازی بافتهای فرسوده اختصاص نیافته است

مجید روستا، عضوهیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در راستای تایید سخنان فتح اللهی با بیان اینکه بودجه و اعتبار لازم برای نوسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: البته در این میان مساله مدیریتی بیش از بودجه از اهمیت برخوردار است.

براساس گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی به تشکیل ستاد ملی باز آفرینی شهری اشاره و خاطر نشان کرد:وظیفه این ستاد مرتبط و هماهنگ کردند نهادها و دستگاه های دخیل در نوسازی است ، تا با مدیریت یکپارچه شهری، شاهد پیشرفت در روند نوسازی بافتهای فرسوده باشیم.

 

ایسنا

    نظرات