چرا سازمان میراث فرهنگی اقدامی برای حفظ کلیساها انجام نمی‌دهد؟

چرا سازمان میراث فرهنگی اقدامی برای حفظ کلیساها انجام نمی‌دهد؟

http://www.bananews.ir/نماینده آشوریان در مجلس اظهار کرد: کلیساهای کشور دارای سابقه تاریخی زیادی هستند که متاسفانه در شرف تخریب می‌باشند و سازمان میراث فرهنگی به دلیل نداشتن بودجه هیچ اقدامی برای حفظ آنها نمی‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ یوناتن بت کلیا، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز با تبریک ولادت پیامبر اسلام (ص) و میلاد مسیح (ع) و فرا رسیدن سال نو میلادی اظهار کرد: از حضور مقام معظم رهبری در منزل خانواده‌های شهدای آشوری سپاسگزارم، اما بسیار متاسفم که این حرکت نیز همانند تمامی برنامه‌های اقلیت‌های دینی هیچ پوشش خبری از سوی صدا و سیما نداشته است.

وی افزود: در طول ۱۵ سال نمایندگی، بارها نسبت به تقاضای رفع مشکلات قوانین جوامع اقلیت‌های دینی خصوصا مباحث عدم برابری و قصاص و ماده ۱۸۱ مکرر قانون مدنی از همین تریبون رسمی صحبت کردم که متاسفانه به نتیجه نرسیده است. در حالی که در قانون اساسی به صراحت بیان شده که جوامع مسیحیان، زرتشتیان و کلیمیان به عنوان اقلیت‌های دینی رسمی کشور شناخته می‌شوند و بحث اهل ذمه بودن آنها در همان اوایل انقلاب بسته شده است و حتی مقام معظم رهبری نیز در نظر و فتوای تاریخی خود در خصوص برابری دیه از عبارت اقلیت‌های دینی رسمی کشور استفاده کرده‌اند.

نماینده آشوریان در مجلس همچنین اظهار کرد: چه اصراری است که اجازه دهیم تا برخی افراد سودجود و منفعت طلب با متمسک قراردادن ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی، مال و اموال دیگران را به یغما برده و سپس به آمریکا پناهنده شوند؟ چرا پس از سپری شدن بیش از ۸ سال طرح اصلاح این ماده که با وجود نظر مساعد شرعی و فقهی آیت‌الله شاهرودی و بسیاری از علما در کمیسیون قضایی مجلس مسکوت مانده است؟

بت کلیا افزود: متاسفانه اخیرا شاهد توهین به مقدسات مذهبی اقلیت‌های دینی هستیم. درج تصاویر و روحانیون عالی رتبه‌ی مسیحی و آشوری ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین توهین و تمسخر ایشان توسط کاربران داخلی و خارجی صرفا گوشه‌ای از اقدامات است که از مجلس تقاضا دارم تا نسبت به تقنین ماده واحده‌ای در خصوص جرم دانستن توهین به مقدسات ادیان الهی، خصوصا اقلیت‌های دینی رسمی این کشور اقدام کنند.

وی با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور اظهار کرد:‌ در طول این مدت که شما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده‌اید در رابطه با جامعه آشوریان کشور صرفا مبادرت به صدور دستور به وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین استاندار آذربایجان غربی در رابطه با احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی در کرج و ارومیه اقدام کرده‌ایم که هیچ کدام از آنها نیز منجر به نتیجه نشده است.

نماینده‌ی آشوریان در مجلس همچنین اظهار کرد: شما به عنوان یک حقوق‌دان اشراف دارید که جوامع اقلیت‌های دینی کشور با مشکلات قانونی دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از آنها محدودیت استخدامی در دستگاههای دولتی است که از این جوامع در هیچ مقام نظامی و امنیتی و مدیر کلی، سفیری و دیپلماتی و ... استخدام نشده است و درج تدین به دین اسلام در آگهی‌های استخدامی خود دلیل روشنی بر این مدعا است.‌ تقاضا دارم این موضوع بررسی و نسبت به رفع تبعیض اقدام شایسته مبذول شود.

وی ادامه داد: بنده بیش از ۳۵ فقره نامه ارسال کردم که متاسفانه هیچ یک به نتیجه نرسیدند و بسیاری از کلیساهای کشور که دارای سابقه تاریخی چندین قرنی هستند و می‌توانند به عنوان میراث ملی نگهداری شوند متاسفانه نه تنها در شرف تخریب و نابودی هستند بلکه حفاری‌های غیر مجاز سوداگران آثار تاریخی به آنها لطمات جبران ناپذیری زده است و سازمان میراث فرهنگی هم به بهانه عدم داشتن بودجه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

بت کلیا افزود: از طرف دیگر بسیاری از اموال وقفی جامعه آشوری بدون هیچ مدرک مستدلی مورد تصرف قرار می‌گیرد و اداره اوقاف هم هیچ حمایتی از مالباختگان آشوری ندارد. قریب به دو سال است که گروهی در لوای هیات مذهبی به بهانه تاسیس و بنای حسینیه زمین متعلق به کلیسای کاتولیگ آشوری در خیابان پاتریس لومومبا تهران به صورت غیر قانونی تصرف کردند و علی رغم مراجعات مکرر و بررسی متعدد مسئولین به تصرفات خود ادامه داده و ادعای دین داری دارند. حال این که حسب نص احکام فقهی اسلام عبادت در زمین غصبی باطل است. جای تعجب است که هنوز این هیات به ظاهر مذهبی با گستاخی تمام به اقدامات غیر شرعی خود ادامه می‌دهد. لذا در اجرای ماده ۱۸۰ تبصره ۲۲ ردیف اعتبارات بودجه امکان بهره جویی جوامع اقلیت‌های دینی از این اعتبار ناممکن است و ما خواستار استفاده از حقوق حقه خود هستیم.

نماینده آشوریان در مجلس در ادامه اظهار کرد: ‌متاسفانه اخیرا شاهد اقدامات تروریستی در اروپا و فرانسه بودیم که به هر دلیلی این اقدامات محکوم است. اما چرا برای جهانیان کشته شدن ۲۰۰ نفر در فرانسه اینقدر مورد توجه قرار گرفت که منجر به سکوت یک دقیقه‌ای در پارلمان‌هایشان شد اما به قتل و کشتار چند صد هزار نفر زن و کودک آشوری، ایزدی و مسلمان در سوریه، فلسطین و عراق و ... هیچ عکس‌العملی نشان ندادند؟

وی افزود: همچنین کشتار شیعیان در نیجریه نیز محکوم است؛ چرا وضعیت شیخ زکزکی، رهبر شیعیان نیجریه برای جهانیان و مدعیان حقوق بشر اهمیتی ندارد و هیچ واکنشی نسبت به فجایعی که در آنجا اتفاق می‌افتد نشان نمی‌دهد؟

بت کلیا در پایان اظهار کرد: باورمان این بود که یک نوع بشر و حقوق بشر داریم، اما گویا اینچنین نیست. بشر و ابنای آن با هم تفاوت‌ها دارند. ای کاش جوامع به ظاهر مدعی حقوق بشر نحوه زندگی مسالمت آمیز ادیان در ایران را الگو قرار دهند.

 

ایسنا

    نظرات