استقبال "سرد" مردم از بازار "داغ" وام‌های مسکن

استقبال "سرد" مردم از بازار "داغ" وام‌های مسکن

http://www.bananews.ir/در حالی دولت و وزارت راه و شهرسازی طی دو سال اخیر تلاش کرده با مکانیسیم افزایش وام خرید، بازار مسکن را از رکود خارج کرده و رونق را به این بخش بازگرداند که مردم به‌عنوان عامل مهم این برنامه همچنان استقبال سردی از این اقدامات دارند.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ دولت و وزارت راه و شهرسازی طی دو سال اخیر تلاش‌های فراوانی کرده تا با تحریک تقاضا در بازار مسکن رونق را به این بخش بازگرداند. ماه‌ها پیش از آن‌که بسته اول خروج از رکود دولت تهیه و رونمایی شود، وام خرید مسکن از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت تا به این ترتیب رکود در بازار جای خود را به رونق بدهد.

اما این اقدام در ماه‌های پایانی سال ۹۲ با استقبال سرد مردم مواجه شد تا وزارت راه و شهرسازی در اولین برنامه عملیاتی خود برای رونق بخش مسکن با شکست روبرو شود. در ادامه سال گذشته با مصوبه دولت وام مسکن به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت به این امید که بازار تکانی بخورد. اما این امید هم ناامید شد تا وزارت راهی‌ها باز هم به فکر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بیفتند.

اوایل سال گذشته حرف و حدیث های فراوانی در خصوص افزایش وام خرید مسکن به ۸۰ میلیون تومان شنیده شد تا آن‌‌که شورای پول و اعتبار عصر بیست و نهمین روز از اردیبهشت‌ماه ۹۴ به منظور تصمیم گیری برای افزایش وام مسکن تشکیل جلسه داد. بر اساس این شورا وام مسکن برای خانه اولی ها در تهران ۸۰ میلیون تومان، در شهر های بزرگ ۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان تصویب شد. نرخ سود این تسهیلات ۱۴ درصد خواهد بود.

این در حالی بود که چند روز بعد سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که وام مسکن همان ۵۰ میلیون تومان است، گفته بود: «وام مسکن ۸۰ میلیونی را نیز باید دید چه تصمیمی درآینده گرفته می شود. مصوبه قبلی هیات وزیران در سال ۹۳ سقف وام برای شهرهای بزرگ را ۵۰ میلیون تومان تعیین کرده، تغییر این عدد را به اطلاع می رسانیم.»

اواخر سال گذشته و در بحبوحه انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش وام خرید مسکن به ۶۰ میلیون تومان، عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اعلام این‌که بهترین زمان برای افزایش وام مسکن اوایل سال ۹۴ است به تسنیم گفته بود:‌ به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن بهترین زمان برای تصویب وام ۶۰ میلیون تومانی امسال یا اوایل سال آینده است، اواخر سال آینده یا اوایل سال ۹۵ زمان مناسبی برای افزایش وام مسکن نیست.

رحیمی انارکی اظهار کرد:‌ اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ وارد دوره رکود شده‌ایم و تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی بانک مسکن زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بخش مسکن دوباره وارد دوره رکود خود شده بود.

وی با بیان این‌که این تسهیلات تاثیری بر قیمت‌ها نداشت، ادامه داد: اگر در مقطع کنونی یعنی امسال یا اوایل سال آینده وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن عملیاتی شود، هنوز در دوره رکود خواهیم بود. اما اگر این کار به اواخر سال ۹۴ یا اوایل سال ۹۵ موکول شود، آن زمان مقطعی است که پیش‌بینی می‌کنیم اواخر سال آینده و اوایل سال ۹۵ مسکن از رکود خارج شود.

وی با بیان این‌که در تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به دنبال این هستیم حداکثر تسهیلات برای افزایش قدرت خرید مردم استفاده شود بدون این‌که باعث افزایش شدید قیمت واحد مسکونی شود گفته بود: برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا -وام ۶۰ میلیون تومانی- کمترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ها داشته باشد و حداکثر تاثیر را روی قدرت خرید مردم در بازار مسکن داشته باشد.

پس از کش و قوس‌های فراوان امسال وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن تصویب شد و به تازگی برای اجرا به شعب بانک مسکن ابلاغ شده است. با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جُعاله (تعمیر) ۷۰ میلیون تومان وام مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، در ۲۹ ماه سپری شده از عمر دولت یازدهم، مسئولان و دست‌اندرکاران بخش مسکن تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند با اهرم‌هایی از جمله افزایش تسهیلات خرید و تحریک تقاضا رونق را به این بخش بازگردانند. اما با وجود تغییر مداوم سقف وام، در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای در بازار مسکن کشور روی نداده است.

در واقع می‌توان گفت بازار وام مسکن در دولت تدبیر و امید داغ است، اما در سوی دیگر ماجرا مردم استقبال سردی از طرح‌های خانه‌دار شدن دولتی‌ها داشته‌اند. شاید یکی از دلایل این امر سود بالای تسهیلات مسکن باشد که از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که دولت برای رونق مسکن مسیر را اشتباه رفته است و جهت رونق بخشیدن به این حوزه تغییر مسیر داده و روی بخش عرضه تمرکز کند. به اعتقاد صاحبنظران بکارگیری سیستم‌های تشویقی از جمله پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات علاوه بر جلب نظر مردم می تواند آمار ساخت و ساز مسکن افزایش داده و در نهایت رونق این بخش را تضمین کند.

 

تسنیم

    نظرات