سرقت‌های دنباله‌دار در بناهای تاریخی تهران!

سرقت‌های دنباله‌دار در بناهای تاریخی تهران!

http://www.bananews.ir/«پس از سرقت‌های سریالی و دنباله‌دار مجسمه‌ها و تندیس‌های شهر تهران، این‌بار سارقان سراغ تزئینات تاریخی پایتخت آمده‌اند و در سکوت، تاکنون به بیش از پنج خانه و بنای تاریخی دستبرد زده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ شهرام شهریار - فعال میراث فرهنگی و نویسنده‌ سایت "سفرنویس" - در مطلبی با عنوان «سرقت‌های سریالی تهران، این‌بار تزئینات تاریخی» به بیان جزئیات چند سرقت دیگر در تهران اشاره کرده است.

او در مطلب خود نوشته است: «پس از سرقت‌های سریالی و دنباله‌دار مجسمه‌ها و تندیس‌های شهر تهران، این‌بار سارقان به سراغ تزئینات تاریخی شهر آمده‌اند، سرقت‌هایی که شامل کاشی‌های ارزشمند عمارت‌های قاجاری و تزئینات دروازه‌های تاریخی شده است.

در تازه‌ترین سرقت‌ها، کاشی‌های مساجد قاجاری شهر تهران قرار دارد، مسجد و حوزه علمیه «حاج قنبرعلی خان کرد مافی»، مسجد «میرزا ‌ابوالحسن‌ معمارباشی» و چند روز پیش نیز کاشی‌های سردر خانه مخروبه «صدیق اعلم ادیب»، نویسنده و سومین رئیس دانشگاه تهران مفقود شد.

«میرمحمدی»، مدیر حوزه علمیه «حاج قنبرعلی خان» که از وضعیت نامناسب و نگران کننده پیرامون حوزه گلایه داشت، با تایید خبر سرقت کاشی‌های این مسجد اعلام کرد، چندین ماه قبل بخشی از کاشی‌ها سرقت شده بود و جدیدا سارقان در مدت کوتاهی که خادم بیرون از عمارت قرار داشت، کاشی‌های دیگر را کنده و با خود برده‌اند.

این مسجد تاریخی که مناره و بادگیر منحصر به فرد آن در تهران منحصربفرد است، لوکیشن بخشی از فیلم «مارمولک» نیز بوده است.

مسجد قاجاری «میرزا ‌ابوالحسن‌ معمارباشی» نیز از این سرقت‌ها در امان نبوده و آقای حفیظی مدیریت این مدرسه علمیه اعلام کرد: چندی پیش بخشی از کاشی‌های ارزشمند سردر مسجد سرقت شده است، سرقتی که به تمامی مراجع ذیربط مانند نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها اعلام شده است.

همچنین تزئینات دروازه حوزه‌ی «عالی شهید مطهری (سپهسالار)» نیز ماه پیش سرقت شده بود، سرقت‌هایی که در شهر تهران به صورت سریالی در حال انجام و نیاز است تا موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

از سوی دیگر براساس اخبار شنیده شده، سرقت کاشی‌ها محدود به این چند عمارت نبوده و چندین عمارت دیگر نیست مورد دستبرد قرار گرفته‌اند.»

 

ایسنا

    نظرات