تقاضای خاموش به مسکن شوک می‌دهد؟

تقاضای خاموش به مسکن شوک می‌دهد؟

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان کشور گفت: به دلیل افزایش روزافزون تقاضای انباشته شده، در صورت ادامه‌ شرایط فعلی شاهد شوک قیمت مسکن در اواخر سال ۱۳۹۵ خواهیم بود.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سید محمد مرتضوی اظهار کرد: اگر از همین امروز تمامی دست‌اندرکاران بخش مسکن برنامه‌ریزی‌های خود را به طور جدی دنبال نکنند و پیشنهادهای عملی و تشویقی را انجام ندهند باید از اواخر سال ۱۳۹۵ منتظر بروز شوک در بخش مسکن باشیم؛ چرا که وضعیت نابسامانی در عرضه و تقاضا خواهیم داشت که امیدواریم با درایت مسوولین چنین شرایطی پیش نیاید.

وی افزود: بیش از ۲٫۵ سال از رکود بخش مسکن می‌گذرد که در واقع طولانی‌ترین رکود بعد از انقلاب اسلامی است. در این دوران حجم ساخت و سازها به طرز محسوسی کاهش یافت و هم‌اکنون ساخت و سازها به حدود ۲۵ درصد نسبت به دوران رونق کاهش رسیده که سقوط چشمگیری بوده است.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان کشور در عین حال ابراز امیدواری کرد که با اجرای برجام شاهد برنامه‌ریزی در جهت خروج از رکود مسکن باشیم.

مرتضوی ادامه داد: اگر شرایط مالی کشور در دوران پسابرجام بهبود پیدا کند و اتفاقاتی خوبی رخ دهد که باعث شکوفایی اقتصاد شود توان بهره‌بردارن در خرید یا پرداخت اقساط مسکن بالا می‌رود و فشار تقاضا کنترل خواهد شد. در این خصوص با بسته‌های تشویقی از جمله پرتوان کردن تسهیلات، کاهش نرخ سود بانکی و طولانی کردن دوران بازپرداخت می‌توان خریداران را در طول زمان افزایش داد.

وی با بیان این‌که متقاضیان مصرفی با میزان نقدینگی و تسهیلات فعلی توان خرید مسکن را ندارند گفت: بانک مسکن باید شرایطی اعمال کند تا متقاضیان بتوانند با پرداخت‌های ماهانه کمتر، از پس دریافت و بازپرداخت تسهیلات بربیایند. این مساله کمک می‌کند سازندگان هم به بخش ساخت و ساز برگردند تا شاهد شوک احتمالی طی یکی دو سال آینده در بخش مسکن نباشیم.

 

ایسنا

    نظرات