‌مهار خشکسالی نباید مختص به سال‌های کم‌بارش شود

‌مهار خشکسالی نباید مختص به سال‌های کم‌بارش شود

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ارشد آبخیزداری تاکید کرد: مهار خشکسالی نباید مختص به سال‌های کم بارش شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، ‌خلیل آقاجانلو اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر مایه خوشحالی همگان و نوید بخش یک سال آبی خوب برای ایران است، اما برای پایدار ماندن این خوشحالی‌ها باید نگاهی جامع داشت.

‌وی با بیان اینکه قرار گرفتن بخشی بزرگی از کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک کره زمین و کمبود بارش در آن به‌عنوان یک عامل محدود کننده در توسعه بخش‌های مختلف عمل می‌کند، تصریح‌ کرد: پدیده خشکی و وقوع خشکسالی‌ها در تاریخ طولانی ایران امری عادی بوده، اما باید اذعان کرد هیچ‌گاه کشورمان تا بدین اندازه دچار کم‌آبی نبوده است.

این کارشناس خاطرنشان ‌کرد: بر اساس پیش‌بینی برخی مدل‌های اقلیمی در ۵۰ سال آینده متوسط بارندگی کشورمان از حدود ۲۵۰ میلی‌متر در سال به ۲۲۰ میلی‌متر کاهش خواهد یافت و این موضوع لزوم توجه جدی به برنامه‌ریزی اصولی در مدیریت منابع آبی کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بدیهی است در صورت عدم مدیریت صحیح منابع آبی کشور، وقوع بارش‌های مناسب و ترسالی‌ها نیز تاثیر چندانی بر کم‌آبی و خشکسالی‌ها نخواهد داشت. موضوع مدیریت خشکسالی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان درارائه راهکارهای متنوعی از گزینه‌های تولید، عرضه، حفظ و مصرف درست آب است تا کشور بتواند برای مقابله با چنین وضعیت‌های دشواری آماده باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه بحران آب در ایران تحت تأثیر چهار عامل عمده کشاورزی ناکارآمد، مدیریت بد در سایه عطش توسعه، رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی است، افزود: یکی از دلایل مهم کاهش سرانه آب تجدیدشونده کشور در قرن گذشته رشد سریع جمعیت بوده است.

آقاجانلو تصریح ‌کرد: بر اساس آنچه که بیان شد باید گفت مدیریت و مهار خشکسالی‌ها نباید تنها مختص به سال‌های کم بارش گردد و با توجه به حجم عظیم برداشت‌ها از آب‌های زیرزمینی و سطحی کشور موفقیت در این امر نیازمند یک برنامه جامع است که مولفه‌های اصلی آن اراده سیاسی دولت و مشارکت مردم می‌باشند.

 

ایسنا

    نظرات