ریل ملی در اغما!

ریل ملی در اغما!

http://www.bananews.ir/در شرایطی که به نظر می‌رسید با گذشت بیش از یک سال از انعقاد قرارداد ساخت ریلی ملی در ذوب‌آهن اصفهان، محموله‌ نخست این ریل در زمستان امسال تحویل شود، اما با تاخیر به وجود آمده شاید ریل داخلی فعلا شانسی برای رقابت با خارجی‌ها نداشته باشد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سال گذشته در جریان سفر سه وزیر دولت یازدهم به اصفهان رسما قرارداد ساخت ریل ملی در ذوب آهن اصفهان کلید خورد.

بر اساس این قرارداد کلیه نیاز ریلی کشور تامین شده و حتی با نهایی شدن خط تولید این ریل‌ها امکان ساخت مازاد ریل نیز فراهم می‌شد.

هرچند در ماه‌های ابتدایی بحث هزینه و کیفیت تولید ریل داخلی در کشور با ابهام‌هایی از سوی کارشناسان رو به رو شد با توجه به تضمین کیفی ذوب آهن این پروژه ادامه پیدا کرد تا جایی که مدیرعامل راه آهن اعلام کرد نخستین ریل تولید شده در ایران تا زمستان امسال از راه می‌رسد.

با وجود تمام این خوشبینی ها اما به نظر می رسد برخی تغییر و تحولات در این شرکت اصفهانی باعث شده کار تولید ریل با قدری تاخیر رو به رو شود و با وجود اینکه مدیرعامل راه آهن گفته خط تولید این ریل‌ تا ۸۵ درصد پیشرفت داشته اما لااقل برای امسال نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد.

این تاخیر هرچند امکان این را دارد که با پیگیری‌های مجدد در سال آینده جبران شده و ریل را به خطوط جدید برساند اما نمی‌تواند برای پروژه‌های فعلی کشور راه گشا باشد و این معنای آن خواهد بود که رقبای خارجی بار دیگر در این عرصه شانس خود را امتحان خواهند کرد و در این بین روسیه پیشتاز این رقابت است.

نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور که اخیرا به روسیه سفر کرده این موضوع را تایید کرده و گفته "سفر ما به مسکو با هدف خرید ریل انجام شد و اجرای روسازی هزار کیلومتر خطوط ریلی با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار را نیز با روس‌ها تفاهم کردیم."

نورزاد شناسایی شرکت‌های معتبر تولید کننده ریل و دستیابی به راهکاری برای انعقاد قرارداد مستقیم با کارخانه و تامین ریل با قیمت مناسبت‌تر را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرده است.

با لغو تحریم‌ها و بر قراری دوباره این امکان که کشورهای خارجی بدون محدودیت در ایران سرمایه گذاری کرده و محصولاتشان را به فروش برسانند قطعا تولیدکنندگان داخلی راهی جز تحرک در مسیر تامین نیازهای کشور نخواهند داشت زیرا در غیر این صورت بازار مدنظر خود را از دست رفته خواهند دید. استارت این موضوع در حوزه ریل خورده و باید دید آیا ذوب آهن می‌تواند به تعهدات خود عمل کند یا نیاز فوری کشور به تامین ریل بازار را به طرف‌های خارجی خواهد سپرد.

 

ایسنا

    نظرات