این‌جا حق نفس کشیدن را می‌فروشند!

این‌جا حق نفس کشیدن را می‌فروشند!

http://www.bananews.ir/در حالی که تعبیر خانه کلنگی در پایتخت به دلیل سودهای کلان بخش ساخت و ساز بخصوص طی سال‌های قبل از سال ورود مسکن به رکود تغییر کرد، شاهد کاهش چشمگیر سرانه فضای سبز تهران بودیم که یکی از دلایل آن تبدیل خانه‌های کلنگی به مجتمع‌های مسکونی بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ گشتی در دفاتر مشاور املاک تهران نشان می‌دهد ارزش خانه‌های کلنگی بسیار بیش از قیمت آپارتمان است. با این حال کارشناسان می‌گویند سود حاصل از ساخت مسکن، قیمت زمین را جبران می‌کند.

به طور مثال یک خانه کلنگی ۴۰ متری در منیریه ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و این در حالی است که قیمت یک آپارتمان ۴۰ متری ۱۰ سال ساخت در همین محله ۱۳۷ میلیون تومان است. با این حال بنا به گفته‌ی یکی از کارشناسان دفاتر مشاور املاک، سازندگان مجتمع‌های مسکونی آن‌قدر سود می‌کنند که بهای زمین جبران شود.

وی اظهار کرد: برای ساخت یک مجتمع ۲۰ واحدی که هر واحد آن ۴۰ متر مربع باشد زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر لازم است. با محاسبه هزینه ساخت متری ۲ میلیون تومان و نیز قیمت زمین به رقم ۳ میلیارد تومان می‌رسیم. حال آن‌که سازندگان با فروش ۲۰ واحد در بدترین حالت بیش از یک میلیارد تومان سود می‌برند.

تجربه نشان می‌دهد مسکن هر چند سال یک بار به کما می‌رود که به نظر می‌رسد سازندگان در این مساله هرچند ناخواسته بی‌تقصیر نیستند. با ایجاد حباب قیمت هر از چندگاهی، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و ورود به دوران رونق دو سه سال زمان می‌برد و کارشناسان می‌گویند این رکود تاوانی است که بعضی سازندگان از ایجاد حباب کاذب می‌پردازند.

برخی معتقدند تعبیر خانه کلنگی در تهران طی یکی دو دهه‌ی اخیر تغییر کرده است؛ به طوری که بعضا دیده شد با توجه به سود حاصل در بخش ساخت و ساز بخصوص پیش از رکود بخش مسکن در سال ۱۳۹۱ خانه‌هایی با عمر ۱۰ سال تخریب شدند که عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید: هیچ کشوری با سرمایه‌های خود چنین کاری صورت نمی‌دهد.

تبدیل تهران به کارگاه بی‌پایان سوداگری، صدای وزیر راه و شهرسازی را هم درآورد. عباس آخوندی در این خصوص می‌گوید: حق نفس کشیدن مردم در حال فروش است و هیچ کس در این شرایط احساس آرامش نمی‌کند، چرا که ما در یک هرج و مرج برنامه‌ریزی‌ شده گسترده قرار داریم که اگر به آن نپردازیم با راحل‌های ساده‌انگارانه نمی‌توان کارها را پیش برد.

طی روزهای اخیر نیز یکی از کارشناسان مسکن در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن انتقاد از شرایط حاکم بر بخش مسکن از سودهای ۱۶ میلیون تومانی در این بخش سخن گفت.

محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه های جانبی وابسته است. سوآل این است چرا در تهران خانه ای که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به ۲ میلیون تومان می‌رسد باید بین متری ۴ تا ۱۸ میلیون تومان فروخته شود؟

وی با بیان این‌که خوشبختانه هم‌اکنون به دلیل رکود ۲٫۵ ساله بخش مسکن، قیمت‌ها ثابت مانده و تا حدودی حباب آن خالی شده است، گفت: طبیعی است که قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیش از تورم را نداشت، وگرنه برخی سازندگان با قیمت‌های متری ۱۸ میلیون تومانی هم راضی نیستند.

جدول زیر میانگین قیمت آپارتمان و خانه‌های کلنگی در محله منیریه را نشان می‌دهد:

{jathumbnail off}

http://www.bananews.ir/

 

    نظرات