ورود ۱۱۴ ایرباس سه‌سال زمان می‌خواهد/ ۱۳ میلیارد دلار هزینه هواپیماهای جدید

ورود ۱۱۴ ایرباس سه‌سال زمان می‌خواهد/ ۱۳ میلیارد دلار هزینه هواپیماهای جدید

http://www.bananews.ir/یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است: با توجه به وضعیت بازار فروش هواپیما و ظرفیت شرکت‌های هواپیماساز اگر برنامه خاصی در دستور کار نباشد، ورود ۱۱۴ ایرباس ایران حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علیرضا بحیرایی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ایرباس حدود ۶۵۰ هواپیما را به کشور‌های آسیایی مانند چین و مالزی پیش فروش کرده که قطعا ساخت و تکمیل این هواپیماها برای خود به زمانی طولانی احتیاج دارد.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که قرار‌داد ساخت حدود ۳۰۰ فروند از این هواپیماها به شکل مونتاژ بسته شده، به این صورت که بخشی از آنها در کشوری مانند چین تکمیل و نهایی خواهد شد.

این کارشناس صنعت هواپیمایی با اشاره به قرار‌داد چین با شرکت سوخو برای مونتاژ هواپیماهای این شرکت اظهار کرد: قرداد چین با سوخو خرید ۱۰۰ هواپیمای جدید است که از این رقم باز هم تعدادی از آنها در داخل چین مونتاژ خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط و درگیری ایرباس با قرار‌دادهای گذشته خود خیلی دشوار به نظر می‌رسد که هواپیماهای ایران در مدت زمانی کوتاه تحویل داده شود، از این‌رو در حالت عادی پنج سال و در صورتی که تمام تعهدات اجرایی شود به سه سال زمان نیاز خواهد بود که ایران به ایرباس‌های خود برسد، مگر این‌که در این بین برنامه‌ دیگری از سوی ایرلاین‌ها اجرایی شود.

بحیرایی درباره‌ی قیمت تقریبی هواپیماهای مدنظر ایران نیز اظهار کرد: در شرایطی که ما هنوز رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده خود که پس از لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود را نداریم تخمین ما این است که شاید نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار هزینه خرید این ایرباس‌ها بشود.

این کارشناس صنعت هواپیمایی ادامه داد: مدل ایرباس مدنظر ایران می‌تواند با توجه به شرایط ایرباس ۳۲۰ باشد که هزینه تقریبی هر فروند از آن حدود ۱۱ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که هزینه ۱۱۴ فروند‌اش به نزدیکی ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم رقم مدنظر را برای خرید این هواپیماها از طریق فاینانس و کمک‌های خارجی تامین کنیم، قطعا اوضاع خوبی خواهیم داشت، زیرا با زمابندی طولانی و سودی پایین خرید این هواپیماها به وجود می‌آید، اما اگر بنا باشد با منابع داخلی این هواپیماها را بخریم برای ما شرایط سختی به وجود می‌آورد.

 

ایسنا

    نظرات