صحبت از رونق مسکن بازی با کلمات است

صحبت از رونق مسکن بازی با کلمات است

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن استناد به نوسان مقطعی معاملات در بخش مسکن برای نتیجه‌گیری پیش‌رونق را بازی با کلمات خواند و گفت: سازندگان و خریداران مسکن نقدینگی در دست ندارند، دولت هم پولی ندارد که به این بخش تزریق کند، پس رکود در سال آینده ادامه خواهد یافت.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مسعود نجفی اظهار کرد: هیچ دلیلی برای رونق مسکن در سال آینده وجود ندارد و صحبت درخصوص رونق مسکن پشتوانه علمی و اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به یاد داریم که سال ۱۳۹۳ هم از گرم شدن بازار مسکن در سال ۱۳۹۴ صحبت می‌کردند و در مورد افزایش وام‌ها و سایر موارد حرف می‌زدند اما بخش مسکن در سال ۱۳۹۴ هیچ تکانی نخورد. تنها مقداری رقم وام‌ها را بالا بردند و تسهیلات را از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان افزایش دادند که هیچ تناسبی با قیمت خانه در کلان‌شهرها ندارد. به اعتقاد من یک جایی باید از شعارزدگی دست برداریم و به اصول علم اقتصاد توجه کنیم.

این کارشناس مسکن با اشاره به آمار بانک مرکزی درخصوص افزایش ۲۹٫۱ درصدی معاملات مسکن در دی ماه نسبت به بهمن ماه یا تحلیل‌هایی از رونق مسکن در سال آینده خاطرنشان کرد: من قصد ندارم آمار را زیر سوال ببرم اما در بخش مسکن نقدینگی وجود ندارد؛ نه سازندگان پول دارند و نه خریداران. پس به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که هم ساخت و ساز و هم معاملات در سال آینده تکان نخواهد خورد. دولت هم پولی ندارد که به این بخش تزریق کند و بودجه‌ی بسیاری از بخش‌ها را انقباضی تعیین کرده است. در این شرایط صحبت از پیش‌رونق مسکن، نوعی بازی با کلمات است.

نجفی، وضعیت بازار مسکن را فلاکت بار خواند و گفت: این وضعیت احتمالا در سال آینده بدتر هم خواهد شد. چون سال آینده وضعیت بودجه نامناسب است. اوایل سال جاری قیمت نفت بالا بود اما هم‌اکنون قیمت نفت به بشکه‌ای ۲۰ دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده به کمتر از این رقم برسد و حتی برخی افراد از نفت ۱۰ دلاری حرف می‌زنند. لذا بخش مسکن به تاثیر از این مساله نمی‌تواند از شرایط مطلوبی برخوردار شود.

وی تاکید کرد: افرادی که در بخش ساخت و ساز هستند پول و انگیزه ندارند و عمدتا در حال شیفت به مشاغل دیگر یا ساخت باغ ویلا هستند که بازگشت سرمایه در آنها بهتر از ساخت مسکن است. لذا عرضه مسکن به شدت افت کرده است. البته مردم متقاضی خرید هستند اما قیمت‌ها آن‌قدر حباب دارند که از توان متقاضیان خارج است.

این کارشناس مسکن با انتقاد از بزرگ‌نمایی در تحلیل‌ها اظهار کرد: متاسفانه بعضا مسئولان و رسانه‌ها در ارایه تحلیل‌ها طوری اغراق می‌کنند که گویی قرار است معجزه‌ای در اقتصاد ایران رخ دهد. مثلا در بوق و کرنای افزایش معاملات ماهیانه مسکن می‌کوبند اما از عقبه و وضعیت بلندمدت آینده غافل می‌شوند.

نجفی ادامه داد: اقتصاد یک پیچ نیست که با شل و سفت کردن آن مشکلاتش را حل کنیم بلکه یک فرآیند بزرگ است که بسیاری معادلات بعضا چندمجهولی به آن گره می‌خورد. پس وقتی قرار است تحلیلی از وضعیت آینده ارایه کنیم باید تمام عوامل موثر بر ایجاد یک جریان اقتصادی را مورد بررسی دهیم.

 

ایسنا

    نظرات