تقسیم نادرست آب علت اصلی نابودی تالاب‌ها است/۶۴ درصد تالاب‌های دنیا از ۱۹۹۰ نابود شده‌اند

تقسیم نادرست آب علت اصلی نابودی تالاب‌ها است/۶۴ درصد تالاب‌های دنیا از ۱۹۹۰ نابود شده‌اند

http://www.bananews.ir/دبیرکل کنوانسیون رامسر گفت: زندگی یک میلیارد نفر از مردم جهان مستقیم و غیرمستقیم مدیون حفظ حیات تالاب‌ها است بنابراین حفظ تالاب‌ها در سطح بین‌الملل مهم است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ "آینا گروبیکی" در همایش روز جهانی تالاب‌ها ضمن تبریک سی و هشتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ایرانیان، اظهارکرد: کنوانسیون رامسر در دوم فوریه ۱۹۷۱ در شهر رامسر تأسیس شد که از آن تاریخ دولت ایران با جدیت همکاری رضایت‌بخشی در سطح بین‌الملل برای حفظ تالاب‌ها می‌کند و عضویت ثابت و مستمر ایران در فعالیت‌هایی همچون UNDP و GICA نشان از اهمیت مباحث بوم‌شناختی برای دولت ایران دارد.

وی ضمن ابراز رضایت از همکاری‌های ایران، گفت: تالاب‌های بسیاری در دنیا در انزوا قرار دارند؛ به طوریکه ۶۴ درصد از تالاب‌های کوچک و بزرگ دنیا از سال ۱۹۰۰ میلادی تا امروز نابود شده‌اند.

دبیرکل کنوانسیون رامسر افزود: سرنوشت تالاب‌ها معمولاً تبدیل شدن به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی است که علت اصلی این نابودی تقسیم نادرست آب‌های ورودی به تالاب‌ها برای مصارف دیگر است.

گروبیکی اضافه کرد: عموماً تهدیدات وارد بر تالاب‌ها در خارج از محیط سایت تالاب بروز می‌کند به همین علت همکاری استفاده کنندگان از آب تالاب‌ها برای حفظ آن‌ها ضروری است.

وی ادامه داد: از آنجایی که یک میلیارد نفر از مردم جهان زندگی خود را مستقیم و غیرمستقیم مدیون حفظ حیات تالاب‌ها می‌دانند و فعالیت‌هایی همچون ماهیگیری، برنج کاری، صنایع دستی، گردشگری، حمل و نقل آبی و فرهنگ‌ها و تمدن‌های آبی در این مناطق انجام می‌شود، حفظ تالاب‌ها در سطح بین‌الملل مهم است.

دبیرکل کنوانسیون رامسر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش سطح هوشیاری مردم گفت: امسال همزمان با همایش روز جهانی تالاب‌ها در اصفهان در بیش از ۸۰۰ نقطه دیگر از جهان این جشن برگزار می‌شود.

گروبیکی افزود: تالاب‌ها با غذای نیمی از مردم جهان در ارتباط هستند و نقش مهمی در ایجاد و حفظ تنوع زیستی دارند و در دهه‌های اخیر شناخت‌های بنیادینی در رابطه با آن‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به وجود تالاب‌هایی موسوم به "پیت لند" گفت: این نوع تالاب‌ها می‌توانند معادل دو برابر جنگل‌های جهان در حفظ زیست بوم مؤثر باشند و همچون اسفنج‌های غول پیکری آب‌ها بارش‌ها فصلی و طوفان‌ها را در خود ذخیره کنند.

دبیرکل کنوانسیون رامسر اضافه کرد: طرح کنوانسیون ۲۰۱۶-۲۰۲۴ به آب، انرژی، معدن، گردشگری، صنعت، جنگل داری، ماهیگیری و بسیاری دیگر از موارد مهم زیست کره توجه خواهد کرد.

گروبیکی ادامه داد: یکی از اعضای کلیدی و بنیانگذار کنوانسیون رامسر، ایران است و امروزه همه جهان رامسر و ۲۴ تالاب زیرمجموعه آن را به نام مکان‌های رامسر می‌شناسند و این کنوانسیون در دل شهر رامسر ایران متولد شده است.

وی افزود: همچنین در طرح‌های DWA و IRC تلاش می‌شود تا از مسیر پروازی پرنده‌های مهاجر حفاظت به عمل بیاید.

دبیرکل کنوانسیون رامسر خاطرنشان کرد: کمبود آب، افزایش گرد و غبار و معضلات زیست کره هشدار دهنده است و نباید فراموش کنیم حفاظت و توسعه با یکدیگر مغایرتی ندارد و هر دو دو روی یک سکه هستند که در مجموع توسعه پایدار نامیده می‌شوند.

 

ایسنا

    نظرات