فراخوان پنجمین دوره جایزه معماری میرمیران

فراخوان پنجمین دوره جایزه معماری میرمیران

فراخوان پنجمین جایزه معماری میرمیران با موضوع طبیعت سبز و رابطه آن با معماری، منتشر شد.



شاسا-پنجمین مسابقه طراحی مفهومی بنیاد معماری میرمیران در تداوم تأثیر عناصر بنیادین طبیعت در شکل گیری فضای معماری و پیرو برگزاری مسابقات قبلی آن با موضوعاتی همچون « پیوند ناگسستنی نور و معماری » و « رابطه آب و معماری»، این بار به موضوع «طبیعت سبز و رابطه آن با معماری» اختصاص دارد.
در فراخوان پنجمین دوره از جایزه معماری میرمیران آمده است:«ارتباط ایرانیان با گیاهان ( گل و درخت ) ،رابطه‌ای دیرینه و عارفانه است و باغ ایرانی مظهری از تبلور این ارتباط محسوب می‌شود. خانه‌های ایرانیان در گذشته برگرد فضای سبز شکل گرفته و مردم این سرزمین در تطابق و تعامل محیط مصنوع و طبیعت،جلوه‌هائی زیبا و سرشار از معنی خلق کرده و معرفتشان به تقدس و حرمت طبیعت را به نمایش گذاشته‌اند».
در بخش دیگری از این فراخوان با تاکید بر اهمیت طبیعت در معماری جهان آمده است: «در طول قرون در همه کشورها رفته رفته ارتباط انسان با طبیعت سبز گسسته و کمرنگ شده است ،بطوریکه می‌توان گفت آثار معماری ساخته شده از اوایل قرن بیستم میلادی تاکنون غالباً بدون توجه به محیط طبیعی شکل گرفته و این موضوع از عوامل فاجعه آمیز ناپایداری در شهرهای امروز ماست».
بنیاد معماری میرمیران با بر شمردن دیگر دلایل خود برای پرداختن به این موضوع در پنجمین جایزه معماری ،معتقد است: امروزه با مواجه شدن با مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار، ناگزیر به پیوند مجدد فضای ساخته شده و فضای سبز در هر مقیاس هستیم .بنیاد معماری میرمیران از تمامی معماران ، دانشجویان معماری ، طراحان و اندیشمندان جوان که به این موضوع علاقه دارند، دعوت می‌کند تا در مسابقه طراحی « معماری و طبیعت سبز» شرکت کنند.
بر اساس این فراخوان ،آخرین مهلت تحویل طرح‌ها به دبیرخانه بنیاد حداکثر تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه است. زمان داوری طرح‌ها روز چهارشنبه ۲۷ و پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه خواهد بود،اما نتایج هیات داوری و اهدا جوایز در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران در اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ و مقارن با هفته معماری در خانه هنرمندان ایران اعلام خواهد شد.
علاقه‌مندان باید با استفاده از نقشه‌ها ، پرسپکتیوها ، رنگها ، ایماژهای سه بعدی کامپیوتری و یا عکس ماکت و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهای اصلی داخلی و خارجی در رابطه با معماری و فضای سبز بپردازد.
از آنجائی که در نظر است کلیه طرح‌های منتخب در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران در نمایشگاه جنبی به مدت یک هفته معرفی و به نمایش عمومی گذاشته شود، لازم است مدارک هر طرح بصورت یک پوستر به صورت عمودی به همراه خلاصه توضیحات ، حداکثر در یک صفحه A4 و فایل کامپیوتری محتوی پوستر و متن پروژه ارائه گردد.میزان جوایز و اسامی اعضا هیات داوری نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

    نظرات