وضع مسکن مهر تعاونی‌ها از انبوه‌سازان بهتر است/اساسنامه تعاونی‌های مسکن تغییر می‌کند

وضع مسکن مهر تعاونی‌ها از انبوه‌سازان بهتر است/اساسنامه تعاونی‌های مسکن تغییر می‌کند

http://www.bananews.ir/معاون وزیر تعاون با اعلام این‌که تاکنون ساخت ۹۵۰ هزار مسکن مهر توسط تعاونی‌ها به پایان رسیده از اتمام حدود ۴۰۰ هزار واحد تعاونی‌ساز دیگر تا پایان سال آینده خبر داد و گفت:‌ وضعیت مسکن مهر تعاونی‌ها از انبوه‌سازان بهتر است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir سیدحمید کلانتری افزود: این مسئله که تعاونی‌های مسکن ناموفق بوده‌اند، مورد تایید ما نیست. وقتی ۱۲ هزار تعاونی مسکن داریم که نزدیک به دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را ساخته‌اند، ممکن است بالاخره در این میان تعدادی از آنها خوب کار نکرده باشند که این نقاط ضعف انعکاس بیشتری داشته است.

وی با اشاره به این‌که در مسکن مهر نیز تعاونی‌های مسکن خوب کار کردند اما به دلیل وجود مشکلات ساختاری در ذات این طرح در دولت قبل، این مشکلات بروز بیشتری دارند، بیان کرد: ضمن این‌که واحدهای مسکن مهر تعاونی‌ساز به دلیل نظارت بیشتر ذی‌نفعان وضع بهتری از واحدهای ساخته شده توسط انبوه‌سازان دارند. چون اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها، خود می‌خواستند در آن منازل ساکن شوند.

وی با بیان "تعاونی‌های مسکن را آسیب‌شناسی کرده‌ایم" تصریح کرد: یکی از این مشکلات نداشتن سقف زمانی ایجاد شرکت‌های تعاونی مسکن است که در بازنگری جدید به حداکثر پنج سال کاهش یافته است ولی اگر به دلایل موجه و قانع‌کننده‌ای نیاز به تمدید مدت زمان تشکیل شرکت تعاونی داشتند، باید مجددا از وزارت تعاون مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات تعاونی‌های مسکن نامحدود بودن تعداد اعضا بود که در بازنگری جدید اساسنامه شرکت‌های تعاونی مسکن، هر تعاونی باید حداکثر ۲۰۰ نفر عضو داشته باشد.

معاون وزیر تعاون درباره ایجاد بورس تعاون و حضور تعاونی‌های مسکن و حمل و نقل در بازار سرمایه یادآور شد:‌ ایده ایجاد بورس سرمایه منتفی است اما پذیرش شرکت‌های تعاونی سهامی عام در بورس و فرابورس آغاز شده است. قرار نیست تعاونی‌های مسکن در بورس حاضر شوند؛ البته شرکت‌های تعاونی حمل و نقل امکان تجمیع و افزایش سرمایه خود در بازار سرمایه را به شکل اتحادیه‌های تعاونی حمل و نقل دارند.

 

تسنیم

    نظرات