بحران مسکن به انگلیس رسید

بحران مسکن به انگلیس رسید

www.bananews.irموسسه رهگیری املاک لندن از تاثیر بحران مالی اروپا بر بازار مسکن انگلیس خبر داده که منجر به اعمال محدودیت در ارائه وام خرید مسکن در این کشور شده است.

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به کاهش قیمت مسکن برای پنجمین ماه متوالی در انگلیس نوشته است؛ نزول ۸ درصدی قیمت به همراه افت ۵ درصدی خرید مسکن، اقتصاد انگلیس را در آستانه سال جدید میلادی با بحران جدید روبه‌رو کرده است.

روزنامه گاردین به نقل از موسسات رهگیری املاک لندن گزارش داد

بحران مسکن در انگلیس

سایه بحران مالی اروپا روی قیمت مسکن:

افت ۸ درصدی ارزش ملک در ۵۶ منطقه انگلیس طی ۳۰ روز

نشانه‌های اثر وام خرید مسکن بر قیمت

رابطه محرز بین وام خرید مسکن و رکود یا رونق معاملات املاک در انگلیس به عنوان دومین کشوری که بعد از آمریکا اکنون با بحران جدی افت ارزش ملک روبه‌رو شده، کاملا آشکار شده است.

گاردین چاپ لندن گزارش داده بحران مالی اروپا برخی موسسات بزرگ وام‌دهنده به خریداران مسکن در انگلیس را با محدودیت خدمات‌رسانی روبه‌رو کرده و باعث کاهش قیمت مسکن و رکود مخرب در این کشور شده است.

این روزنامه به نقل از موسسه رهیابی مسکن انگلیس نوشته است، میزان معاملات مسکن در ۵۶ نقطه از این کشور ۵ درصد افت کرده و قیمت‌ها نیز طی ۵ ماه متوالی ۸ درصد افت کرده است.

در انگلیس همچون آمریکا، بانک‌ها و البته بیشتر موسسات مالی معادل ۵۰ تا ۹۵ درصد ارزش ملک را به خریدار با نرخ سود ۲ تا ۴ درصد، تسهیلات ارائه می‌‌دهند. روند پرداخت این وام در آمریکا تحت تاثیر بحران مسکن در این کشور، چند ماهی است که به حالت نیمه‌تعلیق درآمده و حالا از انگلیس نیز خبر می‌رسد خرید مسکن قرار است بدون کمک بانک‌ها انجام بگیرد.

اکنون همچنان که انگلیس در تلاش است تا از بحران مالی که به آن مبتلا شده، رهایی یابد به نظر می‌رسد این مرداب بازار مسکن این کشور را نیز در خود فرو برده است. حالا بریتانیا باید علاوه بر بدهی‌های مالی بین‌المللی خود به ترمیم اوضاع خرید و فروش املاک در این کشور نیز بپردازد. تحلیلگران می گویند: در این شرایط ایجاد افت شدید در بازار مسکن که یکی از شاخص های تغییرات اقتصاد کلان در کشورها است، حکایت از تشدید بحران مالی در انگلیس دارد.

بازار مسکن بریتانیا چند ماهی است که با رکود مخرب مواجه شده و بحران در خرید و فروش املاک به همراه کاهش قیمت در این کشور طی ۵ ماه گذشته شدت گرفته است.بر اساس گزارش روزنامه گاردین که در لندن منتشر می شود، قیمت خانه در این کشور پادشاهی در سراشیبی تندی قرار گرفته و احتمال می‌رود که این روند تا سال آینده هم ادامه یابد.به طور میانگین قیمت خانه طی ۵ ماه گذشته ۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که دو ماه پیش و ۴ ماه پیش نیز قیمت مسکن در انگلیس به ترتیب ۹ درصد و ۴ درصد تنزل یافته بود. در مهر ماه امسال (اکتبر) نیز قیمت مسکن برای پنجمین ماه متوالی در انگلیس، به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری با کاهش مواجه شده است. در آن زمان منابع خبری در انگلیس اعلام کردند، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن انگلیس به همراه کاهش تقاضا برای خرید، سبب شده این کشور در ماه اکتبر نیز شاهد کاهش قیمت مسکن باشد. این مشکل که به اعتقاد تحلیلگران به خاطر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بخش مسکن انگلیس به وجود آمده است، سبب شد تا در ۵۶ نقطه انگلیس قیمت مسکن افت داشته باشد. بر این اساس کارشناسان هشدار می دهند که قیمت مسکن در انگلیس در هفته‌های پایانی سال جاری میلادی نیز روند نزولی خواهد داشت و انتظار می‌رود این روند تا آغاز سال ۲۰۱۱ هم ادامه داشته باشد.

روند نزولی تقاضا

به گفته کارشناسان در موسسه رهیابی مسکن انگلیس، این کاهش شدید قیمت به خاطر بی رغبتی مردم به خرید خانه رخ داده است. این کارشناسان می‌گویند از ۲۰ ماه پیش تاکنون تقاضای مسکن در انگلیس روند نزولی به خود گرفته است.

بحران اقتصادی که در سال ۲۰۰۷ در انگلیس آغاز شد طی یک سال گذشته بازار مسکن این کشور را نیز دچار نابسامانی‌هایی کرده است. در این میان بانک‌ها نیز با دشوارتر کردن شرایط وام مسکن، خرید خانه را برای خریداران انگلیسی مشکل کرده‌اند. روی هم رفته قیمت مسکن در ۳۴درصد مناطق انگلیس در طول ۵ ماه گذشته کاهش شدید یافته و در مابقی میزان نصف افت قیمت کمتر از ۱۰درصد بوده و تنها ۳/۲ درصد مناطق با رشد روبه‌رو شدند.

ریچارد دونل، مدیر موسسه رهیابی مسکن انگلیس در این مورد می گوید: این روند تضعیف بازار مسکن کشور که در پی بحران اقتصادی انگلیس بروز کرده است، به احتمال زیاد تا سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهند: نرخ تقاضای مشتریان برای خرید در این کشور ۵درصد کاهش یافته است که این کاهش تقاضا در ۲ سال اخیر بی‌سابقه ارزیابی می‌شود.

۸ درصد افت در ۳۰ روز

سایر موسسه‌های نظارتی بر بازار مسکن انگلیس نیز کاهش نرخ خرید و فروش املاک در این کشور را تایید می‌کنند. هفته گذشته یکی از موسسات معتبر در این زمینه اعلام کرد که از ماه سپتامبر(شهریور) تا ماه اکتبر(مهر) تنها در فاصله ۳۰ روز قیمت خانه در این کشور ۸ درصد افت کرده که این در نوع خود بی‌سابقه است. بر اساس اعلام موسسه ثبت املاک انگلیس طی ۱۹ ماه گذشته به دلیل کاهش شدید تقاضا، افزایش ناچیز دستمزدها و شرایط سخت اعمال شده از سوی موسسات ارائه‌کننده وام مسکن، میزان تقاضا برای دریافت این نوع وام و در نتیجه خرید و فروش در بازار مسکن کم شده است.

 

منبع:بنانیوز

    نظرات