مذاکرات فنی ایران و چین برای احداث خط سریع السیر تهران - مشهد آغاز می شود

مذاکرات فنی ایران و چین برای احداث خط سریع السیر تهران - مشهد آغاز می شود

www.bananews.irپکن - مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات فنی ایران و چین درباره ساخت راه آهن سریع السیر تهران - مشهد در ۱۰ روز آینده خبر داد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از ایرنا،' عبدالعلی صاحب محمدی 'که به چین سفر کرده است ،اظهار داشت : درصورت توافق نهایی ، خط آهن سریع السیر تهران - مشهد با قطارهایی با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، ایجاد خواهد شد.

وی گفت:موضوع ساخت راه آهن سریع السیر تهران - مشهد در دست مذاکره است و در سفر چین ، نمایندگان وزارت راه و ترابری و وزارت راه آهن چین مشخص شدند.

صاحب محمدی گفت : مرحله نخست این طرح مربوط به مسیر تهران - مشهد است و در مرحله دوم مسیر تهران - قم - اصفهان خواهد بود.

وی پیش بینی کرد در صورت توافق نهایی این طرح ظرف چهارسال اجرایی شود.

وی با اشاره به تجربه و پیشرفت خوب چین در توسعه خطوط ریلی پرسرعت و ایجاد مراکز کنترل ترافیک ریلی اظهار داشت : در مذاکرات با طرف های چینی با آنان درباره جذب سرمایه گذاری شرکت های چینی مذاکره و گفت و گو شد.

به گفته مدیرعامل راه آهن ایران، انتقال دانش فنی برای ساخت لوکوموتیو ، ایجاد مرکز کنترل ترافیک برای کنترل وهدایت قطارهای مسافربری وباری و تولید ریل باهمکاری کارخانجات فولاد ایران از دیگر محورهای مذاکرات هیات های ایرانی و چینی بوده است.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری ایران روز گذشته در ملاقات با ' لیو جیجون ' وزیر راه آهن چین گفت : جمهوری اسلامی ایران از تمامی شرکت های معتبر چینی که مورد تایید وزارت راه آهن چین هستند، برای مشارکت در پروژه های ریلی و سرمایه گذاری در این طرح ها استقبال می کند.

بهبهانی با تاکید بر لزوم تسریع در اجرایی شدن قراردادهای امضا شده میان دوکشور خاطر نشان کرد : تشکیل کمیته جامع حمل و نقل ریلی میان دوکشور می تواند در تسریع همکاری های دوجانبه موثر باشد.

در این دیدار طرفین همچنین بر اتصال خطوط ریلی ایران و چین از طریق کشورهای قرقیزستان ، تاجیکستان و افغانستان تاکید کردند.

وزیران راه و ترابری ایران و راه آهن چین همچنین در مذاکرات خود بر تشکیل شرکت های مشترک جهت ساخت علائم راه آهن ، لوکوموتیو ، واگن های مسافری به همراه انتقال تکنولوژی و دانش فنی تاکید کردند.

چین تجربه خوبی در صنعت حمل و نقل ریلی دارد و این کشور هفته گذشته قطار سریع السیر با سرعت ۴۸۶ کیلومتر در ساعت را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد.

بدون شک ، جمهوری اسلامی ایران که در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است نقطه اتصال بسیاری از کشورهای منطقه به شمار می رود و سرمایه گذاری و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در صنعت حمل و نقل ریلی و قطارهای باسرعت بالا می تواند موقعیت ویژه کشورمان را به طور چشمگیری ارتقاء داده و زمینه توسعه روزافزون کشورمان را فراهم سازد.

    نظرات